Även om 2020 var ett speciellt år för hela lastbilsbranschen, så har Mercedes-Benz Sverige fortsatt arbeta hårt med sin lastbilssatsning. Märket har, enligt Mercedes-Benz, en stadig förstaplats bland alla importerade märken och allt fler åkerier har Mercedes-Benz i sin fordonspark.
När pandemin kom i mars, ställdes mycket på ända för alla tillverkare, inte minst när det gäller att få fram reservdelar och kunna upprätthålla service. Men hos Mercedes-Benz lastbilar i Sverige visade det sig att oron var obefogad.
– Alla verkstäder kunde hålla öppet som vanligt och reservdelsförsörjningen fungerade fantastiskt bra trots alla utmaningar, säger Tomas Gustavsson som är servicemarknadschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.
Mercedes-Benz Lastbilar har satsat mycket på högteknologiska lösningar som ger direkt nytta för kunden.
Ett exempel är märkets uppkopplade diagnossystem MB Uptime som sedan 2020 är standard på de fordon som säljs i Sverige. Systemet gör att en verkstad kan ringa upp en förare och be denne att komma in till verkstad för att åtgärda något som föraren inte ännu visste var på gång att hända.
De svenska kunderna har visat sig uppskatta märkets högteknologiska lösningar i nya generationens Actros och Arocs som började levereras på bred front under 2020. Nästan alla bilar som säljs har de unika digitala backspeglarna Mirrorcam som ersätter vanliga backspeglar. Och två av tre säljs med den likaledes heldigitala instrumenteringen Multimedia cockpit.
Försäljningschef Bengt-Ove Hedenborg säger att man ser fram emot ett spännande 2021.
– Vi räknar bland annat med att de första helelektriska aActros ska levereras till svenska kunder. Och vi släpper också en ny modell – Actros F, som blir en instegsmodell med ett intressant pris, både som chassi och dragbil, avrundar han.