Kontrollerna utfördes i Horsens, Fredericia, Taulov, Padborg och Sønderborg och under de tre dagarna som Tungvognscenter Syd genomförde inspektionerna rullade det in olagliga transporterna i polisens nät varje dag.
Precis som ofta här i Sverige, föll de utländska transportörerna på till exempel att de inte kunde bevisa en inkommande internationell transport (som dessutom avslutats), och/eller att det saknades dokumentation för inrikestransporterna.
Även fel och brister på fordonen och flera obetalda vägavgifter kunde läggas till den danska polisens statistik under kontrolldygnen.
Under inspektionen stoppades också bland annat en lastbil med en 45-årig filippinsk förare. När inspektörerna från Tungvognscenter tittade närmare på transporten visade det sig att föraren, som körde för ett stort dansk/polskt företag, hade kört fler cabotageturer än vad som är tillåtet. Dessutom fanns det brister i dokumentationen. Tilltaget resulterade i 65 000 danska kronor i böter (cirka 92 000 svenska), som strax därpå betalades
En rumänsk lastbil vinkades också in för inspektion, där det visade sig att den 46-årige rumänska föraren, som körde för ett danskt speditionsföretag, liksom sin nyss nämnde kollega hade kört fler cabotageturer än vad som är tillåtet. Dessutom hade han inte heller dokumenten i ordning – något saknades och något annat var fel, vilket resulterade i böter på samma summa, 65 000 danska kronor. Även i det här fallet betalades beloppet snabbt.
Totalt cirka 660 000 svenska kronor håvade den danska polisen in under de tre kontrolldygnen. Utöver åkerier och chaufförer, fick även fyra danska företag/beställare plocka fram kontokortet. Detta för delaktighet i överträdelserna, ungefär som ”beställaransvar” på svenska. Men i Danmark har man uppenbarligen lite mer stuns i både åtalsprocessen och i de böter som följer när det danska rättsväsendet väl har slagit klubban i bordet.