Daimler avslutar covidåret 2020 starkt in i 2021

Daimler Truck AG avslutar covid-året 2020 säkert och ser en betydande ökning av enhetsförsäljningen 2021. År 2020 har kännetecknats av markant minskade marknader under de två första kvartalen med påverkan på enhetsförsäljning, intäkter och resultat. Återhämtningen under andra halvåret visar nu en positiv orderingång och signalerar tillväxt samt ökade marknadsandelar.

 

Under de första två kvartalen 2020 upplevde Daimler Truck AG en betydande minskning på viktiga marknader som dessutom skadats av de ekonomiska effekterna av covid-19.

Under hela verksamhetsåret minskade utvecklingen med cirka 30 procent i både den Nordamerikanska och EU30-marknadsregionen. Under andra kvartalet som drabbades hårdast av covid-19, sjönk lastbilsmarknaderna i Nordamerika och Europa till och med mer än hälften jämfört med april och maj året innan.

Nu har det alltså vänt och Martin Daum, ordförande i Daimler Truck Ags styrelsen säger att återhämtningen var betydande redan under andra hälften av 2020 och in på 2021.
– Inom utsläppsfria transporter ska vår Mercedes-Benz eActros tunga distributionsbil börja serieproduceras, säger han.

Vid automatierad körning, testar de nästa generation av deras högautomatiserade prototyper på ytterligare rutter i New Mexico.
– I anslutning till det erbjuder vi våra kunder i alla regioner ytterligare digitala tjänster som gör det möjligt för dem att använda våra lastbilar och bussar ännu mer effektivt, säger Martin Daum vidare.

Händelser som har bidragit till att Daimler Trucks avslutar 2020 starkt, är bland annat att man i september 2020 hade världspremiär för bränslecellskonceptbilen Mercedes-Benz GenH2 Truck. Lastbilen i sin serieversion är konstruerad för flexibel och krävande långväga godstransporter med flytande väte. I år kommer de första prototyperna av fordonet att testas på vägarna och kundförsök planeras till 2023. De första GenH2 Truck-serien kan förväntas från 2027.

Samtidigt i september 2020, presenterade de för första gången en förhandsvisning av en helt batteridriven långdistansbil, Mercedes-Benz eActros LongHaul. EActros LongHaul är utformad för att klara regelbundna resor på planerbara rutter på ett energieffektivt sätt. Daimler Trucks planerar att ha eActros LongHaul redo för serieproduktion 2024.

Martin Daum avrundar.
– Vi vill vara det företag som står för framtidens koldioxidneutrala, säkra och effektiva person- och godstransporter som ingen annan i vår bransch. Så vår väg framåt är tydlig och vårt planerade oberoende hjälper oss att göra ännu snabbare framsteg här i framtiden, säger han.

Om artikeln

Publicerad: 2021-02-25 12:11
Kategori: Nyheter
Taggar: Covid Daimler Trucks Eldrift Mercedes-Bentz Vätgasdrift