Måndagen den 10 februari strax efter klockan 15 första dagen av yrkestrafikveckan, tar nyutexaminerade bilinspektören Markus Pub i Eskilstunas yrkestrafikgrupp, in ett ekipage för att göra sin första självständiga kör- och vilotidskontroll. Slumpen gör att transporten utförs av ett i kombitrafiksammanhang välbekant europeiskt företag vars transporter ofta landar i misstänka otillåtna cabtoage. Dragbilen tillhör en underleverantör från ett annat europeiskt land.
Markus talar med föraren och påbörjar kör- och vilotidskontrollen och begär samtidigt ut alla dokument med en gång för att kunna jämföra informationen.
– När jag tankar ur färdskrivaren kontrollerar jag även installasionsskylten som i detta fallet knappt är läsbar vilket leder till att jag kollar dokumenten som rör färdskrivaren än mer noggrant, säger han.
Det visar sig att färdskrivaren inte är kalibrerad och har gått över tiden flera månader och då blir det stopp för vidare färd annat än till närmaste plats för att besiktiga den.
Medan Markus kontrollerar färdskrivaren, har trafikpolis tillika gruppchef Björn Thunblad, gått in och tittat på hur föraren har kört. Speditören är som sagt välbekant och förnekar sig inte heller denna gång.
– Och anledningen till att det blir ett misstänkt otillåtet cabotage är återigen att det har körts längre sträckor än vad som ryms inom kombidirektivet. En sträcka var på 17 mil och en annan på 28 mil, säger Markus.
När rapporten om otillåtet cabotage ska skrivas till Transportstyrelsen, är det ett bra tillfälle för Markus att öva även på det.
– Men vi ringer också till dem för att få vårt beslut om sanktionsavgift överprövat direkt. När vi presenterar vad vi påkommit, finner Transportstyrelsen att det är ett misstänkt otillåtet cabotage, säger han.
Först vill underleverantören inte betala varför ekipaget klampas. Klampningen kvarstår i 36 timmar, men fordonet står kvar även efteråt. När pengarna väl kommer blir resan kort – till närmaste besiktningsställe.
Markus Pub vill slå ett slag för att arbeta inom yrkestrafikgruppen. Han själv är en engagerad bilinspektör som tycker det är fantastiskt roligt och intressant att arbeta med detta generellt och han har ett stort teknikintresse vilket är bra att ha när man letar efter avvikelser.
Han har ett förflutet inom bilprovningen, men även många år som teknikutbildare i fordonsbranschen. Varför sökte du dig ut på vägarna?
– Eftersom jag tidigare har arbetat med detta, under 1997 som förordnad tekniker ifrån bilprovningen, ville jag tillbaka till denna tjänst. Jag gillar verkligen att arbeta ute och få arbeta med roliga uppgifter där jag kan kombinera min tekniska erfarenhet med att få arbeta med människor, säger han.
Vad tycker du är svårast i utbildningen fram till att bli en F3-bilinspektör?
– Utan tvekan att lära sig räkna ut hållfastheten. Vi ska kunna räkna ut hur mycket exempelvis en balk tål i belastning. Det är inget vi gör varje dag, men det säger läroplanen att vi ska kunna. På andra plats kommer kör- och vilotiderna och sedan ska jag få ytterligare utbildning i internationella transporter för att kunna greppa cabotage- och kombitrafik, säger han.
Markus har i alla fall 10 år kvar att arbeta. Kommer du att stå ut med detta yrket så länge?
– Absolut! Det här är riktigt roligt oavsett årstid och uppgift avrundar Markus Pub.
Eskilstuna vill rekrytera: "Är DU redo för en STÖRRE uppgift? Vill DU bli polis eller bilinspektör och vill jobba med ”Tunga gruppen” på Trafikpolisen? Ja då är det dags att börja lägga på dig vikt för att platsa i gänget! " Foto: Facebook/Polisen/Eskilstuna.