DHL, den svenska damhockeyligans huvudsponsor, presenterar därför SDHL Coach – ett nytt initiativ för att försöka ändra på det.
Mikael Stange, Marknadschef på DHL E-Commerce Solutions, som ligger bakom satsningen.
– För DHL har det här sponsorskapet hela tiden handlat om att lyfta svensk damhockey. För att göra det på sikt behöver vi lyfta fram alla de förebilder som finns, säger han.
Sifo har frågat 118 hockeyspelande tjejer mellan 9 och 17 år om förebilder och behovet av förebilder. Av de som har en kvinnlig idol eller förebild, tror 70 procent att de kommer spela ishockey när de är vuxna, mot enbart 38 procent av dem som inte har någon förebild.Siffran är också låg, 53 procent, bland dem som har en manlig förebild.
Mikael Stange säger att behovet av kvinnliga förebilder inom all damidrott och särskilt inom ishockeyn, är stort. De har därför tagit fram SDHL Coach, ett enkelt sätt för unga hockeyspelande tjejer att få råd och tips av sina idoler. SDHL Coach är den största satsning som DHL gjort under sitt sponsorskap med damhockeyligan.
Nio SDHL-stjärnor, bland dem Ebba Berglund, Luleå, Hanna Olsson, HV71, och Linnea Hedin, AIK, ställer upp som digitala coacher för hockeyspelande tjejer.
Landslagsspelaren Hanna Olsson är en av dem som tycker behovet av kvinnliga förebilder är stort. Det betydde mycket för henne att få en liten landslagströja av Damkronornas Jeanette Svensson och kunna se att jag en dag skulle kunna få min egen. Just att ha en förebild som hade gjort den resan Hanna ville göra var viktigt för henne.
DHL har varit huvudsponsor till den svenska damhockeyligan sedan säsongen 2019/2020.