Trafikpolis Ylva Frohm är inne i hytten på ekipaget som hade dålig belysning på lastbil och släp. Dessutom var sex av däcken inte godkända vinterdäck. Trafikpolis Ylva Frohm är inne i hytten på ekipaget som hade dålig belysning på lastbil och släp. Dessutom var sex av däcken inte godkända vinterdäck.

Västeråsåkeri fick byta 11 däck på polisens kontrollplats

I Västerås har ”tunggruppen” haft full upp under den gångna veckan. Mycket handlar om vinterdäck, men ett par företag återkommer med brister de rapporterats för otaliga gånger under lång tid. Det handlar exempelvis om kombitrafik som landar i otillåtna cabotage och fordonsbrister tillsammans med fel däck för årstiden vilket leder till klampning.


Veckan har varit så händelserik, att vi inte kan berätta om allt här och nu. Istället börjar vi den 4 februari med torsdagens kontroller som görs på tre olika platser i anslutning till Västerås. Arbetspasset rivstartar med ett kroatiskt trailerekipage, ett av alla fordon som kontrolleras under veckan.
– Dragbilen är 2 ton för tung vilket leder till omlastning, böter och överlastavgift. Dessutom måste tre däck bytas till lagliga vinterdäck innan transporten tillåts fortsätta, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Ett svenskt bil- och släpekipage har fått för högt boggitryck av släpet. Släpet klarar boggitrycket, men lastvikten gör så att garanterad axelbelastning överskrids. Företaget väljer att hämta den flyttbara lasten med ett annat släp.

När trafikpolis Ylva Frohm åker ut för att hämta in nästa ekipage, hamnar hon bakom ett som har dålig belysning på både lastbil och släp. Det visar sig vara ett av Västerås Tungtrafik Service, VTT, ekipage.
– Släpet har dessutom sex däck som inte är godkända som vinterdäck och i väntan på däckjouren, klampas fordonet, säger Roger Ogemar och tillägger att det även blev böter.

Därefter kontrolleras ett lettiskt ekipage. Speditören är i kombitrafiksammanhang känd sedan tidigare och även denna gång uppfylls inte kombidirektivets krav. Det renderar i en sanktionsavgift om 40 000 kronor för otillåtet cabotage.

Fordonet har varit i Sverige i drygt två veckor och hävdas gå i kombitrafik.
– Föraren uppger att han kommit in med en trailer från Tyskland som ställts av i Malmö trots att godset skulle till Södertälje. Inkommande internationell last måste till fullo, hos adressaten på fraktsedeln, lossas. Om så inte sker, får fordonet inte köra några cabotagetransporter alls utan kan endast lasta en internationell last ut ur Sverige, säger Roger Ogemar.

Bland de fraktsedlar som föraren kan uppvisa, är det tre transporter med för långa avstånd än vad kombidirektivet tillåter.
– En transport saknar dokumentationen som krävs för att transporten ska rymmas inom undantaget att slippa svenskt trafiktillstånd, vilket kombidirektivet faktiskt är, förklarar Ogemar.

Så snart beslutet om sanktionsavgift för otillåtet cabotage är taget, betalar företaget i vanlig ordning snabbt och ekipaget kan släppas iväg då det för tillfället är tomt.

När dagens arbetspass närmar sig sitt slut, är det dags att låsa upp klampen på VTT:s ekipage som nu har rätt däck. Till kontrollplatsen har då ett annat av åkeriets ekipage kommit för att ta rast varför även det kontrolleras – och klampas.
– Vi flyttar klampen från deras första ekipage och hänger på det på detta eftersom här måste fem däck bytas innan det får fortsätta att köra, säger Ogemar.
Några böter blir det inte eftersom man inte sett ekipaget rulla.

VTT säger att de har ändrat sina rutiner och det kan väl ta ett tag innan sådant fungerar?
– Visst kan det ta lite tid innan nya rutiner fungerar fullt ut, men det ger inte åkeriet rätt att under den tiden använda undermåliga fordon och felaktiga däck utan att det blir konsekvenser. Fast denna gång var det ju bara två ekipage som fastnade här, avrundar Roger Ogemar som konstaterar att det ibland är svårt att komma hem från jobbet i tid.

Proffs har gett VTT möjlighet att kommentera det inträffade. De återkommer dock inte innan artikeln publiceras.

Även detta ekipage fick byta ut fem däck till godkända vinterdäck innan polisens arbetspass var slut för dagen.
Även detta ekipage fick byta ut fem däck till godkända vinterdäck innan polisens arbetspass var slut för dagen.

Om artikeln

Publicerad: 2021-02-05 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Fordonsbrister Klampning Överlast Polisen Sanktionsavgift Transportfusket Västerås Vinterdäck