Bilinspektör Jonas Nordin i färd med att klampa ett av veckans fordon dock är detta inte ett av de aktuella polska fordonen. Bilinspektör Jonas Nordin i färd med att klampa ett av veckans fordon dock är detta inte ett av de aktuella polska fordonen.

Förarkortsfusk, otillåtet cabotage och dåliga däck satte stopp för ett 10-tal ekipage i Västerås

Fullt upp under yrkestrafikveckan i Västerås med både otillåtet cabotage och bristfälliga vinterdäck. Fyra klampningar blir det också, men fler hindras från fortsatt färd. Tekniska körförbud och fel förarkort står också på menyn liksom en körkortsindragning.


Vi gör ett nerslag i verkligheten kvällen den 10 februari då bilinspektör Jonas Nordin i Västerås och kollegan, även han bilinspektör, är på väg ut till kontrollplats Karleby när de kommer ikapp en polskregistrerad dragbil med trailer.
– Det går väldigt långsamt så vi lägger oss framför, men även när vi håller 50 km/h, ökar avståndet mellan oss. När vi närmar oss kontrollplatsen är det dags att sticka ut spaden och ta in ekipaget för kontroll, säger Jonas Nordin.

När de frågar varför han kör så långsamt blir svaret på knagglig engelska att det är halt. När de frågar om han kör på vinterdäck, nickar föraren och säger ”ja”. Ekipaget vägs och det är inte många kilo i lasten som består av hopvikta tomkartonger. Själva transporten i sig är det inga fel på och alla dokument är i ordning.

När däcken kontrolleras visar det sig att föraren svarat sanningsenligt, men det räcker inte.
– Han har förvisso vinterdäck på alla axlar på hela ekipaget. Problemet är att på drivaxeln är det bara 1-2 millimeters mönsterdjup vilket sannolikt är förklaringen till att han upplever vägbanan som mycket hal, säger Jonas Nordin.

Det blir 1 200 kronor i böter till föraren och eftersom nya däck inte kommer förrän nästa dag, klampas ekipaget.

Trafikpolis Ylva Frohm tar samtidigt in ett annat ekipage, även det polskt. Vinterdäck är monterade, men det är även här alldeles för lite däckmönster på drivhjulen. Samma procedur med 1 200 kronor i böter till föraren och klamp i väntan på lagliga däck.

Jonas Nordin avrundar med en sammanställning av yrkestrafikveckan i Västerås.
35 kontrollerade lastbilar
10 hindrande av fortsatt färd varav 4 klampades
1 otillåtet cabotage (årets sjunde)
3 fordon fick tekniskt körförbud
1 förare körde på fel förarkort
1 förare blev av med körkortet (hastighet via färdskrivaren)

Om artikeln

Publicerad: 2021-02-15 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Blöter Cabotage Förarkort Klampning Polisen Vinterdäck Yrkestrafikveckan