Prestandan och storleken gör att den lämpar sig för användning i storstadsområden med svåråtkomliga platser och höga byggnader där den kan arbeta med tung last på hög höjd, eftersom den inte behöver installeras på de större lastbilarna.
Kranen har utformats baserat på feedback från EFFER:s kunder i byggbranschen och uthyrnings- och servicebranschen, vilka ville ha en kran som just kan hantera tung last på hög höjd.
Avgörande för styckegodskranens vertikala prestanda, är den dekagonala V10-Force-kranformen som ger den styrka som behövs för att bära upp riktigt tung last samtidigt som den reducerar svängningarna i sidled till ett minimum och ökar den totala precisionen.
EFFER 1000 har också den nya MULTIPOWER JIB-bommen som upprätthåller prestandan i utskjutets ytterlägen även vid användning av det femte till det nionde utskjutet. Kranen kan installeras med tillvalet V-Stab och CroSStab från EFFER, som ökar de tillgängliga ytorna där lastbilen kan placeras för maximal stabilitet.
Kranen levereras med EFFER:s styrsystem Progress 2.0 som möjliggör anslutna digitala lösningar så att ägare och fordonsparksoperatörer kan läsa in data om kranens prestanda och användning för att underlätta planeringen av underhåll och öka drifttiden. Genom att använda fjärrdiagnostik kan kranen kontrolleras eller ta emot programvaruuppdateringar utan att man behöver besöka ett servicecenter, liksom schemaläggning. Fjärrdiagnostiken gör också att ägarna kan övervaka kranens status och arbetscykler för att hantera sin fordonspark mer effektivt.
Progress 2.0 är CE-kompatibel och ger tillgång till flera säkerhetsfunktioner som supportfunktioner och sensorer som hjälper operatören under arbetscyklerna att undvika risk för alltför hög belastning och stoppar vid överlast.
EFFER 1000 kan beställas världen över från och med februari 2021 från EFFER:s återförsäljare och ett stort antal Hiab-återförsäljare i utvalda länder.