Under första veckan i februari arbetade Västerås ”tunggrupp” för fullt och resultatet lät inte vänta på sig. Vi har redan berättat om torsdagen den 4 februari, men redan tisdagen den 2 februari har man händerna fulla.
En kolonn med tre svenska fordon lastade med breda husmoduler åtföljda av en följebil, hämtas in till Karleby kontrollplats. Med tanke på att specialtransporter kräver extra omtanke om säkerheten, är resultatet av kontrollen nedslående.
– Dragbilen till det första ekipaget är avställd. Dispensen som ska medfölja saknas och måste mejlas. Ovanpå detta har en trailer till ett av de andra ekipagen ett föreläggande på felaktig bromskraftsfördelning, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Efter en del samtal fram och tillbaka med företaget, slutar det hela med att ett av dispensekipagen blir stående kvar eftersom bromsarna inte har reparerats innan trailern tagits i bruk. Den avställda dragaren ställs på omedelbart.
Ett litauiskt ekipage gör dispensekipaget sällskap på kontrollplatsen ett tag.
– För det första visar det sig att föraren betalade vägavgiften när han svängde in på kontrollplatsen. Sedan ser vi att det saknas vinterdäck på en av trailerns axlar, säger Roger Ogemar.
Efter mycket letande lyckas föraren hitta att reservdäcket var märkt med M+S, en märkning som, till skillnad mot 3PMSF-märkningen, är väldigt litet och kan vara svårt att hitta.
Dagen bjöd på ett antal andra ekipage som också fick byta till lagliga vinterdäck innan arbetspasset kunde avslutas.
Onsdagen den 3 februari spenderar tunggruppen i Fagerstatrakten och även där påkoms brister. Kontrollen av ett estniskt ekipage blir ett otillåtet cabotage som utförts två dagar tidigare. Anledningen till att det blir ett cabotage har vi hört förut – den inkommande lasten har inte till fullo lossats innan man påbörjar cabotagekörningar.
Dragbilen har kommit in med trailern med internationell last. På en terminal i Malmö, dellossar föraren trailern och kör vidare till Landskrona. Där lastas det på mer, nationellt, gods som ska vidare ut till kunder i Mellansverige.
– Det är inte tillåtet att påbörja en nationell transport förrän den inkommande internationella transporten är till fullo avlastad hos mottagaren, upprepar Roger Ogemar.
Pengar för sanktionsavgiften på 40 000 kronor kommer in snabbt ”med vändande post” och där skulle det ha kunnat varit klart eftersom den pågående transporten vid kontrolltillfället är korrekt.
– Men dragbilen saknar vinterdäck på framaxeln. Åkeriet hävdar att de köpt vinterdäck, men att däckverkstaden istället monterade på sommardäck i november förra året, säger Roger Ogemar.
Det blir eskort till en däckverkstad för byte till lagliga däck innan transporten får fortsätta. Chauffören får böter om 1 200 kronor för att inte ha kontrollerat vilken typ av däck som satt på fordonet.
– Föraren är alltid ansvarig för fordonet han kör även om någon annan är ägare. Så säger lagen, avrundar Roger Ogemar.
Vi kontaktar åkeriet JA Saare och frågar om de känner till att inkommande gods först måste lossas hos slutkunden innan cabotagetransporter får påbörjas. Likaså undrar vi varför det inte upptäckts att däckverkstaden lagt på fel däck. De svarar med ett officiellt uttalande.
De ber oss att notera att de har tagit ansvar för de händelser som inträffat och har godkänt och betalat det som ålagts dem av polisen och Transportstyrelsen.
– Vi har förstått och kommer att göra allt vi kan framleddes för att undvika att dessa händelser upprepar sig. Det handlar om att ge mer utbildning och information till våra förare och dem som arbetar på våra avdelningar om vad som gäller i svenska regler och regelverk för vägtransporter, avrundar JA Saare.