Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag, säger i ett pressmeddelande.
– In- och utleveranser av material, varor och avfall är en förutsättning för att de flesta verksamheter ska fungera. Nu är det hög tid att se leverantörerna av produkter som en del av er verksamhet och släppa in chaufförerna på en relativt viktig men inte affärskritisk del av verksamheten – låt dom låna toaletten, säger han.
Äta, sova och gå på toa är tre av människans mest grundläggande behov. Som lastbilschaufför har du hytten och vägen som arbetsplats med lastbilen som kontor. Lastbilen är minst sagt flexibel. Där äter och sover många i branschen som ligger ute på vägarna långa pass, men tyvärr finns det ingen möjlighet med toalett i hytten. Som lastbilschaufför måste du förlita dig på allmänna toaletter, på naturen eller vänliga kunder i samband med lastning och lossning.
Tiden jobbar hela tiden mot en lastbilschaufför. Många gånger jagas det minuter och ett extra stopp kan vara avgörande om de tar sig hem utan att överstiga kör- och vilotidsreglerna.
– Att få låna en toalett i samband med lastning och lossning hos en kund är vanligast och i de flesta fall bäst. Det mest tidseffektiva. Och det har fungerat smidigt tills för ungefär ett år sen. Tills corona tog över och begränsade möten mellan människor och tillgång till lokaler, fortsätter Ulric.
När corona kom, gick det inte att låna toaletten ute hos många kunder och många allmänna toaletter har stängts. Kvar finns naturen som helst bara används i nödfall, men inte heller den finns överallt där vi kör. Vi förstår den oro som finns hos många företag och dess anställda.
Många i vår bransch delar denna oro. Vi vet att ett företag som tar emot varor inte har något ansvar för att en lastbilschaufför ska få låna toaletten och att det finns en oro för smittspridning.
– Vi vill ändå uppmana er som har många varuleveranser att hjälpa oss hitta en lösning på ett problem som många tycker det är jobbigt att prata om. Hjälp lastbilschaufförerna, din leverantör, affärspartner och livlina ut till omvärlden att klara av att sköta sitt jobb, avslutar Ulric Långberg.
Några enkla saker att göra imorgon, kanske idag:
– Avsätt en toalett för utomstående leverantörer.
– Ställ ut en barack eller en Bajamaja i anslutning till lastplatsen.
– Beroende på leveranstider, sätt in extra städning på de ordinarie toaletterna.
Något att fundera på, på längre sikt:
– Se transporten och leverantören av ditt gods som en del i din verksamhet.
– Inkludera och respektera transportörens expertis, det är hållbart och lönsamt på lång sikt.
– Vi vill samma sak, går det bra för din verksamhet går det bra för dina leverantörer.
Börja med att vara en medmänniska och bistå en yrkesgrupp i nöd, det är egentligen skitenkelt!