Med denna modell svarar Ford på den stora efterfrågan från kunder i Centraleuropa och Baltikum där många företag använder lätta nyttofordon på upp till 3,5 ton för internationella rutter. Det nya Transit L5-chassit har framhjulsdrift och en förstärkt ram.
Utrustad med kapell, kan den nya modellen rymma upp till 10 euro pallar även om den är utrustad med en sovplats ovanför hytten. Den förväntade nyttolasten efter ombyggnaden är 950 kg. Maximal nyttolast påverkas av installerade tillbehör och fordonskonfiguration. Detaljerna för en viss bil anges på etiketten på dörrkarmen.
Paul Baynes, Ford Europas chef för konvertering av nyttofordon.
– Godstransporter på långa sträckor ökar och vårt nya förlängda Transit-hyttchassi erbjuder största möjliga lastutrymme för att hjälpa företag att bli ännu mer produktiva, säger han.
Transit L5-chassi hytt kan redan beställas i Europa. Nästan 200 företag från 13 länder som uppfyller Fords krav har anslutit sig till nätverket av auktoriserade återförsäljare som hjälper kunderna att göra anpassade konverteringar och modifieringar.
Transit L5 har 4522 millimeters hjulbas för att erbjuda ett generöst lastutrymme. Det är det högsta värdet på alla chassier med en totalvikt på 3,5 ton och framhjulsdrift, säger Ford
Framhjulsdrivna L5 kommer också att finnas i Heavy Duty-variant med två mer kraftfulla motorer.