Vi har skrivit flera artiklar om det Västeråsbaserade åkeriet som flera gånger har rapporterats i polisens kontroller. Bland annat har återkommande fordonsbrister samt andra överträdelser av olika allvarlighetsgrad påkommits. Senaste artiklarna är från 20 november 2020 och den 31 januari 2021.
Vi kan nu berätta att åkeriet heter Västerås Tungtrafik Service AB och på samma adress finns även Västerås Thermo Transport AB, VTT. Vi ringer upp en representant som både vi och även polisen talat med tidigare.
Varför är det så mycket problem med era fordon?
– Jag kan inte svara på frågor om det eftersom jag inte är fordonsansvarig. Han som är ansvarig kommer in imorgon och då kan jag sammanföra er, säger han.
Vi erbjuder VTT att få eget utrymme i text imorgon, en möjlighet de tar.
Polisen har rapporterat fler av VTT:s fordon. Helgen den 23-24 januari när bilinspektör Jonas Nordin är ledig, läser han i dagspressen att ett släp har börjat brinna under färd på riksväg 56. Luttrad anar han att det kan röra sig om ett av VTT:s fordon varför han ska åka till VTT:s uppställningsplats när han åter är i tjänst.
På måndagen den 25 januari på väg till uppställningsplatsen, ser Jonas Nordin ett annat av VTT:s ekipage och tar in det för kontroll. Föraren är från Litauen och Nordin upptäcker att föraren kör på fel förarkort. Han går tillbaka till föraren och ber om förarkortet varpå föraren försöker plocka ut kortet ur skrivaren.
– Jag säger nej, jag vill ha ditt eget förarkort och då med ett skyldigt ansiktsuttryck, tar han fram det egna kortet, säger Nordin.
Jonas Nordin konstaterar att på det egna förarkortet har föraren dygnsvila och han uppvisar symptom på trötthet.
– När jag tittar på kör- och vilotiderna på extrakortet, har det använts i stort sett varje dag. Perioden mellan veckovila är överskriden med över 300 timmar, säger han.
Överskriden period mellan veckovila ger sanktionsavgift. Upp till 15 timmar ger 4 000 kronor och för varje påbörjad period om 3 timmar, ökar avgiften med 500 kronor.
– Det blev en ganska saftig sanktionsavgift för alla överträdelserna, säger Jonas Nordin.
En rapport om arbetsgivaransvar skrivs till Transportstyrelsen på sanktionsavgiften. Företaget får uttala sig innan sanktionsavgiften fastställs. Föraren fick böter och förarkortet omhändertogs.
Därefter kör Jonas Nordin vidare till uppställningsplatsen för att kolla upp ekipaget som brunnit och skriver där ett körförbud
Dagen efter stoppas ytterligare ett av VTT:s fordon. Denna gång är det inga fel på kör- och vilotiderna, men det är värre med släpet.
– En person från företaget fick komma till platsen för att binda fast underkörningsskyddet som höll på att lossna. Föraren hade inga spännband eller verktyg med sig, säger Nordin.
Han frågade föraren om VTT har fler extra förarkortkort.
– Han svarade att det vi tog dagen innan, var det de hade. Förarna har fritt kunnat låna extrakortet om de vill köra lite extra, avrundar Jonas Nordin.