Richard Karlsson har den trogne Proffsläsaren mött förr. Till vardags arbetar han som trafikpolis i Helsingborg. Men han är också en av myndighetens mc-instruktörer. Och en hängiven hojåkare – som kör motorcykel så ofta han kan.
– Jag kör mc året runt så länge väglaget tillåter, förklarar han när vi satt oss tillrätta i den lastbil som han kör.
Snön ligger som ett tjockt täcke över landskapet – och även på vägen.
Destinationen är Skövde och uppdraget är att hämta fyra BMW GS R 1250, som ska användas under vårens lämplighetstester, förtester av blivande mc-poliser.
Att Richard valt att själv fixa transporten har flera anledningar.
– Jag har alla körkortsbehörigheter och jag vill upprätthålla mina kunskaper. Det händer så mycket i lastbilsbranschen och jag vill gärna hålla mig uppdaterad. Det krävs för att ens få igång en modern lastbil idag, förklarar han.
Innan avfärd fick Richard en grundlig genomgång av lastbilens funktioner hos Volvohandlaren, Göinge Bil i Markaryd.
– En mycket intressant genomgång och man lär sig alltid något nytt.
Rickard jobbar halvtid som kursledare för polisens mc-utbildningar i region Syd.
– Min ambition är att göra så bra utbildningar som möjligt. Och då tar det också mycket tid i anspråk. Inför en grundkurs lägger jag som kursledare ner minst två veckors arbete med det rent administrativa. De övriga instruktörerna lägger en vecka.
Efter varje avslutad grundkurs har Richard cirka en veckas jobb med administration, återställning, städning och transport av motorcyklar och utrustning.
– Avrostningsutbildningarna kräver samma förberedelse men kortare återställning.
Richard Karlsson förklarar att lämplighets- och förtester av blivande mc-poliser kräver cirka en veckas förberedelse.
– Jag måste till exempel rekognosera alla vägar vi ska köra på men också förbereda övningsområdet där delar av utbildningen hålls. Efter ett lämplighetstest går det sedan ytterligare ett par dagar åt till återställning och administration, förklarar Richard.
Men även under årets kallare årstider, står mc-verksamhet på Richards schema.
– Jag lägger omkring två dagar per månad under det övriga året bland annat på förberedelser så som att boka övningsbanor, hålla kontakten med verkstäder och med lunchställen inför utbildningarna.
Bara att reka vägar och kolla så att de är okej inför en kurs tar en vecka, förklarar Richard.
– Eftersom flera av mina kollegor, och även jag, har gott vägminne så vill jag byta ut omkring hälften av vägsträckorna varje år. Det blir inte bra att köra på vägar som alla känner väl till.
Richard och hans instruktörskollegor jobbar hårt för att tillgodose behovet av välutbildade mc-poliser. Men det finns fler viktiga kuggar i myndigheten, understryker Richard Karlsson.
– Vi har en tjej på Utbildningscentrum Syd som sköter det faktiska, administrativa med att till exempel kommunicera med kanslier. Hon jobbar med fler utbildningsgrenar men mc-delen tar nog upp 20 procent av hennes tid skulle jag tro.
– Sedan har vi en tjej på HR som sköter allt det administrativa med ansökningar, resurstimmar och dokumentation av genomförda utbildningar. Jag skulle gissa att hon lägger mellan 10 och 20 procent av sin arbetstid på mc-utbildningarna, förklarar Richard och tillägger att ”de gör ett fantastiskt arbete”.
Intervjun med Richard Karlsson gjorde vi i en lastbil. Vi passade då även på att göra ett videoinslag – du kan se det här: