Bilarna kommer att gå i nyttotrafik hos Scania Transportlaboratorium och vara lastade med gods för Scanias produktion. Testerna omfattar teknik enligt nivå 4 på den 5-gradiga SAE-skalan för självkörande fordon, vilket innebär att lastbilarna körs autonomt men av säkerhetsskäl övervakas av en förare.
Vid Scanias tester kommer också en provningsingenjör att finnas ombord med uppgift att övervaka och verifiera den information som överförs till bilen från de sensorer som möjliggör autonom körning.
Hans Nordin, ansvarig för projektet Hub2hub.
– I både USA och Kina pågår redan test av lastbilar enligt Nivå 4 på allmän väg, men Scania är såvitt jag känner till först i Europa med att testa tekniken på motorväg och med nyttolast, säger han.
Scania planerar att senare under året utvidga testerna till att omfatta hela sträckan mellan Södertälje och Helsingborg.
– Under de kommande åren räknar vi dessutom med att kunna testa tekniken i andra europeiska länder och i Kina, säger Hans Nordin.
Scania testar sedan 2017 självkörande lastbilar för gruvtransporter i Australien och erfarenheterna från dessa tester visar att autonoma fordon kan bli verklighet inom bara några år när det gäller transporter inom slutna områden som gruvor och terminaler, säger Hans Nordin vidare.
Enligt Hans Nordin är så kallad Hub2hub-transport, körning på motorväg mellan omlastningscentraler, det första slags transporter på allmän väg där självkörande lastbilar kan bli verklighet.
Hans Nordin säger att de har kommit så långt i utvecklingen av självkörande fordon, att tekniken kan vara mogen att marknadsintroduceras redan inom fem år när det gäller denna typ av transporter. – Däremot dröjer det längre tid innan autonoma fordon för körning på vägar med dubbelriktad trafik och i tätortsmiljöer blir verklighet, avslutar Hans Nordin.
Scanias samarbetspartner TuSimple – med huvudkontor i San Diego, USA, och med anläggningar i Tucson, Shanghai och Peking – har sedan grundandet 2015 genomfört miljontals kilometer av testkörning på motorväg för att utveckla självkörandetekniken för automationsnivå 4. Bolaget anses idag vara ledande inom området.
Vill du se en film om testet på Scanias Youtube-kanal, gör du det här.