Sveriges undersökning ”Sveriges grönaste varumärke” fortsätter att publicera sina resultat. Nu är det järnvägens tur att premieras.
Claes Lindholtz, kommunikationschef på SJ.
– Det känns helt fantastiskt att vårt hållbarhetsarbete återigen uppmärksammas. Detta är ett resultat av alla våra medarbetares hårda jobb med att erbjuda klimatsmarta och hållbara resor till alla våra kunder, både nu och i framtiden, säger han.
Att fortsatt driva på utvecklingen av klimatsmart resande har varit dominerande för SJ de senaste åren och under 2021 kommer ett av de största projekten sjösättas. Då sätts de uppgraderade X2000-tågen i trafik. Alla förstudier visade att det var betydligt mer hållbart – både ekonomiskt och miljömässigt – att totalrenovera de gamla X 2000-tågen än att köpa helt nya. Tågen testas nu för fullt och har redan vunnit det prestigefyllda designpriset Red dot Award för sin nya inredning. Ett annat prioriterat projekt för SJ har varit ett utvecklat bistroutbud, där lokalproducerad och ekologisk mat har högst prioritet, och framöver ska stora delar av plastförpackningarna bytas ut och ersättas av biologiskt nedbrytbart material.
Sveriges Grönaste Varumärke har sedan 2008 genomförts av konsultföretaget Differ och SJ vann såväl kategorin Transport som totalomröstningen för alla branscher 2019. Målsättningen med undersökningen är att följa svenska konsumenters syn på miljö och hållbarhetsarbete. Undersökningen har besvarats av ett slumpvist urval av personer i åldrarna 15–75 år som är riksrepresentativt för svenska folket. Datainsamlingen genomfördes under december år 2020.
SJ,