Foto: Göran Rosengren/arkiv Foto: Göran Rosengren/arkiv

Svenskt åkeri riskerar 380 000 kronor i sanktionsavgift

Under yrkestrafikveckan som pågick hela vecka 6, har yrkestrafikgrupperna fått ha fullt fokus på just yrkestrafiken. Målet att göra 80 kör- och vilotidskontroller kom man mycket nära i Eskilstuna och föraren av ett svenskt fordon hade kört alldeles för mycket och nu riskerar åkeriet att få betala en ansenlig summa i sanktionsavgift.

 

I Eskilstuna blev yrkestrafikveckan intensiv. Förutom utmed E20, fanns man på andra vägar som exempelvis riksväg 55 och 56. Målet att göra 80 kör- och vilotidskontroller landade på strax över 70 och då var det dessutom en handfull fordon som togs, men som nyligen kontrollerats och därmed släpptes.

Det har också varit fler i bemanningen under denna vecka, men det betyder inte att alla har samma kunskaper. Att ha en behörighet betyder inte att man är fullärd, särskilt inte i kontroller av tunga fordon där övning är det som ger färdighet.

En av dem som var med under den intensiva veckan, är bilinspektör Patrick Zetterberg som berättar att arbetssättet förändras något när man ska uppnå ett visst antal kontrollerade fordon under en viss tid.
– Nu tog vi in allt som kom. Det blir oerhört intensivt och om vi får in ett misstänkt otillåtet cabotage tar det tid och resurser i anspråk, säger Zetterberg som har förståelse för att gruppchefen också har krav på sig att prestera enligt de instruktioner denne har.

Patrick Zetterberg berättar att han de första två dagarna hade utbildning med deras nya bilinspektör Markus Pub som är ett välkommet nytillskott. Utöver det fanns tre trafikpoliser på plats som inte alltid arbetar med den tunga trafiken utan även med exempelvis ”vanliga” hastighetsövervakningar, något som det också måste finnas personal till.
– De har förvisso behörighet att göra tunga kontroller, men de behöver praktiskt vana inte minst med fall som är komplicerade. Där, liksom när det gäller att skriva sanktionsavgifter, kan de behöva hjälp av en mer erfaren person. Nu fick de under en vecka verkligen hålla på med yrkestrafiken, säger Patrick Zetterberg som fick anta många roller under veckan för att förstärka kompetensen och stötta.

Att även de trafikpoliser med mindre vana av tunga kontroller var på hugget, visade sig exempelvis i att en av dem måndagen den 10 februari kom på en förare med att köra på dubbla förarkort. Företaget är för Zetterberg ett nytt namn. Åkeriet riskerar nu att få betala en sanktionsavgift på lite över 380 000 kronor.
– Det var ett svenskt fordon med en förare från det forna Jugoslavien. Några språksvårigheter uppstod inte eftersom trafikpolisen talar samma språk. Föraren fick böter om 4 000 kronor, säger Zetterberg som inte själv var med på kontrollen då han var upptagen på annat håll.

Zetterberg tycker att det var mycket bra gjort av polisen att hitta fusket samt att ärendet hanterades på ett bra sätt, men föraren kanske ska vara glad att det inte var Zetterberg själv som gjorde kontrollen.
– Jag tittade på ärendet senare. Föraren hade kört 24 av 48 timmar och det hade kunnat leda till ett körkortsomhändertagande och upp emot 10 000 kronor i böter, men eftersom föraren valde att ta fram det extra förarkortet, gjorde polisen bedömningen att agera som han gjorde vilket det finns utrymme för. Dessa förare utnyttjas ofta varför det är företagen som ska ta smällen, säger Patrick Zetterberg.

Och så är det det där med att ”ljuga så det går ihop”. Förarens förklaring innan han erkände gjorde inte det. Patrick Zetterberg satt i polisbussen när polisen förhörde föraren där.
– Han sade att han sovit i Mariestad och då ska en kollega ha tagit över fordonet. Jag visade föraren var på kartan Mariestad ligger där han säger att han sovit. Kollegan har kört 3,5 timme vilket räcker hela vägen till Stockholm. Efter de 3,5 timmarna dyker förarens eget kort upp i färdskrivaren igen efter att han sovit i Mariestad. Men fordonet har under natten knappast kört runt i en rondell i Mariestad, säger jag till honom. Då tog föraren fram det andra förarkortet, avrundar Patrick Zetterberg.

Om artikeln

Publicerad: 2021-02-18 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Förarkort Kör- och vilotider Polisen Sanktionsavgift Transportstyrelsen Yrkestrafikvecka