I Eskilstuna satte man målen högt under yrkestrafikveckan vilket innebar ett intensivt tempo. Antalet färdskrivare som kontrollerades var 80 och man nådde verkligen nästan ända fram. Det kontrollerades 72 dragbilar varav 46 svenska och 26 EU/EES-registrerade. Bland dessa påkoms 63 brister. Ytterligare en handfull fordon dragbilar togs in, men släpptes vidare då de nyligen blivit godkända.
Bland de 72 dragbilarna påkoms hastighetsöverträdelser i 19 fall och i en lätt lastbil finner man en rattfull förare.
Eskilstunas senaste och mycket välkomna nytillskott är bilinspektör Markus Pub. Han har avslutat sin utbildning och ska utföra sin första självständiga färdskrivarkontroll.
– I det första ekipaget han tar in, finner han en obesiktigad färdskrivare. Det blir stopp på platsen. Sedan blir det också ett misstänkt otillåtet cabotage av det som de ansvariga först inte vill betala. Ekipaget klampas, men inga pengar kommer och ekipaget står kvar även efter att klampen tas bort. Första resan sedan blir kort eftersom den ska direkt in för att besiktiga färdskrivaren, säger trafikpolis och gruppchef Björn Thunblad.
Det påträffas även överlaster och en del bristande lastsäkring. Sex fordon hindras från fortsatt färd varav fyra klampas.
– En vanlig anledning till att det blir stopp vid den här tiden på året, är att det saknas lagliga vinterdäck på såväl dragbilar som trailers, säger Björn Thunblad.
Antalet övriga ordningsböter, bland dessa även böter för brott mot kör- och vilotider, blir 29.
– Sammantaget var det en bra vecka och jag tror att vår statistik ser bra ut även i jämförelse, säger Thunblad.
Det var en tuff vecka, särskilt under de första två dagarna då tempot var högt för att de som var nya skulle få mycket övning.
– Det är viktigt att lära sig rutinerna och det tycker jag vi lyckades bra med under hela yrkestrafikveckan, säger Björn Thunblad.
Det är inte alltid yrkestrafikgrupperna kan ägna sig åt enbart kontroller av yrkestrafiken.
– Under en sådan här vecka kan vi kraftsamla resurs. Jag ställer höga krav på mina medarbetare, men ser då också till att det finns en god resurs, säger Björn Thunblad.
Som gruppchef har han också mål som ska uppnås och då kan tempot öka.
– Jag arbetar för att vi i Eskilstuna ska bli en omtalad trafikgrupp så klart. Att ställa krav på medarbetare betyder också att de ska kunna utvecklas och bli så bra de kan bli, men det krävs att man får hålla på med yrkestrafiken och att vi skaffar oss rätt kunskaper, avrundar Björn Thunblad.
Till vänster Martin och till höger Tobbe som tar en svalkande paus.