Ett av förra veckans otillåtna cabotage som Helsingborgspolisen kunde avslöja. Speditören är i skrivande stund inte misstänkt för brott. Foto: Göran Rosengren Ett av förra veckans otillåtna cabotage som Helsingborgspolisen kunde avslöja. Speditören är i skrivande stund inte misstänkt för brott. Foto: Göran Rosengren

Två åkerier fick ”par i otillåtet cabotage”

Ett antal otillåtna cabotage, kör- och vilotidsbrister och bristfälliga lastsäkringar och dåliga – eller felaktiga - däck. Så långt ser resultatet av den föregående veckans kontroller hyfsat normalt ut för Helsingborgspolisen. Men trots att veckan var en så kallad ”yrkestrafikvecka”, gapade kontrollplatsen vid Långeberga oftast tom.



Trafikpolisens gruppchef Farid Umeflod beskriver Helsingborg som en transporthub där trafikflödet på de båda Europavägarna E6 och E4 ser till att hålla honom och hans kollegor sysselsatta. Sällan eller aldrig saknar de arbetsuppgifter.
– Generellt sett behöver vi inte vara någon annanstans än på Långeberga, det är ju som vi tidigare sagt som att fiska i ett akvarium. Nu valde vi att förlägga kontrollerna på andra ställen där vi vanligtvis inte brukar vara, säger Farid.

Och den tanken skulle visa sig bära frukt. När vi träffar Farid och hans kollega Andreas, befinner de sig vid ett av Helsingborgs industriområden. Framför polisbussen står ett utländskt trailerekipage. Det ryker från hyttvärmarens avgasrör. Däcken ser slitna ut.
– De ska bytas i morgon, säger föraren som tittar ut genom förardörren på sin Renault Magnum.

Men det är inte de halvtaskiga däcken som står i fokus för kontrollen.
– Vi misstänker att den här transporten är ett otillåtet cabotage, förklarar Farid luttrat.


Något senare stärks
misstankarna ytterligare vilket innebär att åkeriet snart tvingas betala förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor. Åkeriet var däremot inte ensamma om att hamna i den situationen.
– Vi har rapporterat sju eller åtta otillåtna cabotage den här veckan, berättar Farid när vi ringer upp honom på fredagseftermiddagen.

Ett av dessa skulle visa sig ”sticka ut” lite extra.
– Chauffören var väldigt snabb att visa upp en så kallad Roadside check. Alltså ett dokument som visar att han blivit kontrollerad tidigare.

Normalt innebär en Roadside check som är utfärdad i närtid att en ny kontroll inte nödvändigtvis behöver göras.

När Farid granskar dokumentet visar det sig att föraren veckan innan hade blivit stoppad av trafikpolisen i Kävlinge, någon mil längre söderut.
– Kör- och vilotiderna var då utan anmärkning, men när jag läser lite längre ner i anteckningarna så ser jag att chauffören hade kört otillåtet cabotage. Och snart står det klart att så var fallet även den här gången.

Chauffören hade alltså inom loppet av en vecka blivit ertappad två gånger med att köra olagliga inrikes transporter?
– Ja, svarar Farid Umeflod kort.

Ett annat ärende hade sin upprinnelse i att trafikpolisen ville kontrollera en ADR-skyltad transport. Farligt godskontrollen i sig visade sig vara utan anmärkning, men…
– Det hela landade i ett otillåtet cabotage.

Varken chauffören eller åkeriet kunde däremot förstå anledningen till att de misstänktes för att köra otillåtet cabotage. Trots att åtminstone åkeriet hade varit med om proceduren tidigare.
– Chauffören förklarade att han gått i lastbilsskola i sitt hemland och där hade han inte fått lära sig något om det här, så därför menade han att jag hade fel, berättar Farid som efter flera försök att förklara för chauffören nu var på väg att ge upp.


Farids kollega Andreas
säger åt chauffören att det kanske vore klokast att lyssna på vad Farid hade att säga för att undvika att hamna i samma situation igen. Ett råd som chauffören tog till sig – och så gjorde även åkeriets företrädare så småningom.
– De ville inledningsvis inte betala eftersom de ansåg att vi hade fel. Men efter en stund gav de med sig.

Frågan är dock om de förstod eller inte. För trots att Farid skickade över Transportstyrelsen vägledning till åkeriet, skulle historien snart upprepa sig. Och ännu en gång under intervjun får vi anledning att höja på ögonbrynen.
– Dagen efter stoppades samma transportör på nytt av mina kollegor. Och återigen landade det i ett otillåtet cabotage, förvisso med en annan dragbil och annan chaufför, berättar Farid.

Har du någon teori om varför så många blir rapporterade för otillåtet cabotage?
– Jag tror att de allra flesta har en ambition att följa reglerna, men det känns som att transportörerna jobbar ostrukturerat. Man fokuserar på att det är tillåtet att göra tre inrikes transporter men mycket annat glöms uppenbarligen bort. Till exempel att den inkommande transporten till fullo måste ha avslutats hos den egentliga mottagaren. Där har det brustit vid flera tillfällen den här veckan, avrundar Farid Umeflod.

Farids kollega Andreas i färd med att rapportera en utländsk transportör för att ha kört otillåtet cabotage. Foto: Göran Rosengren
Farids kollega Andreas i färd med att rapportera en utländsk transportör för att ha kört otillåtet cabotage. Foto: Göran Rosengren

Om artikeln

Publicerad: 2021-02-16 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Trafikpolisen Transportfusket Yrkestrafikvecka