Den vägsträcka vid Södertälje som omfattas sträcker sig mellan Saltskog och Moraberg på E4:an i höjd med Södertälje Syd. Där införs så kallade variabla hastighetsgränser med målet att förbättra framkomligheten. Idag finns ett system för att kö-varna men nu kommer alltså varierande begränsningar av hastigheten – skyltning med ”röd ring” – att också att användas för att trafiken ska flyta bättre
Forskare från VTI och LiU har varit med i processen och gett råd om hur en algoritm skulle kunna se ut för att öka framkomligheten samtidigt som den ger en starkare förankring i trafikföreskriften. Trafikföreskrifter måste kunna formuleras så att det går att förstå varför skylten visar en viss hastighet för att därigenom kunna utföra hastighetsövervakning och öka efterlevnaden till den visade hastigheten. Efterlevnad av hastighetsgränserna är viktigt för att uppnå önskad effekt av systemet.
Forskarna kommer också ta fram en metod för utvärdering av de variabla hastighetsgränserna på sträckan som de kommer att använda för att följa upp effekter på framkomlighet, säkerhet och miljö. De data som analyseras är till exempel hastigheter, avstånd mellan bilar och säkerhet. Effekterna kommer att jämföras med data från mätningar som gjorts innan de variabla hastigheterna infördes.
Testet kommer att starta vid månadsskiftet februari/mars och utvärderingen pågår under 2021.
Metoden för utvärderingar som forskarna utvecklar och använder är även tänkt att kunna användas på andra sträckor i landet. Den kan också bidra till utvecklingen av så kallade ITS (Intelligenta transportsystem) generellt.
Joakim Ekström, forskare på LiU säger att intresset för ny teknik har ökat. Istället för att bygga nya vägar, vilket både är kostsamt och tar plats, kan det befintliga vägnätet ”trimmas”. Bra utvärderingsmetoder kan bidra till att tekniken får önskad effekt.
Ellen Grumert, forskare på VTI och LiU avrundar.
– Den här typen av utvärderingar är inte så vanliga, men ger en ökad förståelse för hur trafiken påverkas av olika typer av ITS-åtgärder, vilket är viktigt för implementering av framtida system, säger hon.
Projektet är finansierat av Trafikverket via Centre for Traffic Research (CTR).