Efter att ha rapporterats många gånger av polisen, berättar VTT att man ser över sina rutiner för att höja kvaliteten. Polisen är intresserade av att se hur de nya, förbättrade rutinerna fungerar. Vid denna kontroll är samtliga däck av rätt sort för vinter, men där tar ”rätt” slut.
– Fem dagar tidigare har släpet besiktigats och belades då med ett föreläggande av ett besiktningsorgan. De flesta anmärkningarna var detaljer som inte går att kontrollera på en vanlig asfaltsplan om de verkligen åtgärdats. När vi gör vår kontroll, blir det emellertid ett kvalificerat körförbud. Detta på grund av att kompressorn inte klarar av att hålla bromstrycket uppe eftersom det finns en stor läcka på släpets matarledning, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Utöver luftläckaget har fordonet en bromstank som håller på att lossna då tankbanden är på väg att rosta av. Efter några timmar kommer personal från VTT till undsättning och reparerar släpet på plats innan det tas till besiktning för att släcka körförbudet.
Ett fordon som vid besiktning underkänns med krav på ombesiktning, där måste felet åtgärdas snarast och ombesiktning göras senast det datum som anges på protokollet. Innan fordonet blir godkänt, får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat. Detta finner vi i Fordonsförordningen kap2 1§, där det står att ett fordon får inte användas med brister och kap8 §10 undantar körning till verkstad och bilprovning.
VTT har kontaktats med frågor, men återkommer inte innan artikeln publiceras.
Under tisdagen är tunggruppen i Köping och redan det andra och tredje ekipaget som tas in för kontroll, saknar godkända vinterdäck. Ett ekipage är svenskt.
– Släpet saknar 10 av de 16 vinterdäck som borde ha funnits där. Föraren ombesörjer att däcken byts ut på plats innan har kör vidare, säger Roger Ogemar.
Föraren får 1 200 kronor i böter för de felaktiga däcken.
Det andra ekipaget är ryskt och saknar vinterdäck på bilens och släpets första axlar. Ekipaget lotsas till en närliggande däckverkstad och klampas i väntan på däckbyte vilket sker vid lunchtid onsdagen den 10 februari och kan sedan fortsätta. Även denna förare får 1 200 kronor i böter för avsaknad av vinterdäck.
Ett estniskt ekipage tas in där föraren visar attityd och har synpunkter på att kontrolleras.
– Undersökning av den momentana hastigheten visar att under senaste körperioden har fordonet varit uppe i inte mindre än 117 km/h. Det resulterar i 3 600 kronor i böter för föraren samt att körkortet omhändertas på plats, säger Roger Ogemar.
Föraren försöker argumentera att hastigheten uppkommit av en nerförsbacke, men eftersom högsta tillåtna hastighet för tung lastbil med tillkopplat släp aldrig får överskrida 80 km/h, samt att föraren konstant ligger över tillåten hastighet tillsammans med rådande väglag, gör att beslutet består.
– I samtliga fall när en förare rapporteras för fortkörning med hjälp av färdskrivaren, kontrolleras även att alla färdskrivarkonstanter och däcksdimensioner stämmer överens vilket de gjorde i detta fallet, avrundar Roger Ogemar.