Nu tar Arla ytterligare ett steg för att sänka utsläppen genom att sätta in en av landets första tunga el-lastbilar med kyl. Genom att lastbilen är eldriven så blir den inte bara utsläppsfri utan även tystare. Nu tar Arla ytterligare ett steg för att sänka utsläppen genom att sätta in en av landets första tunga el-lastbilar med kyl. Genom att lastbilen är eldriven så blir den inte bara utsläppsfri utan även tystare.

Arlas första eldrivna mejerilastbil i Göteborg

År 2018 blev Arla Sveriges egna tunga transporter i Sverige fossilfria. Nu tar Arla ytterligare ett steg för att sänka utsläppen genom att sätta in en av landets första tunga el-lastbilar med kyl. Genom att lastbilen är eldriven så blir den inte bara utsläppsfri utan även tystare.


I en stor upphandling år 2020 där Göteborgs Stad ställde krav på fossilfria transporter, blev Arla ny leverantör till de runt 300 kommunala köken på skolor, förskolor och äldreboenden i staden och kranskommunerna. Avtalet löper under fyra år och omfattar en årsvolym på 1 845 ton färska mejerivaror och matfett till ett totalt värde av ca 80 miljoner kronor.

Arla tänker fortsätta leda vägen till mer hållbara transporter i Sverige. En utveckling som kommer att innebära mer av den här typen av eldrivna, tysta och helt avgasfria transporter i tätbebyggt område.
– För de långa mjölktransporterna på landsbygden mellan gård och mejeri vill vi utveckla biogasdriften, så att vi helt enkelt kör på biogas producerat från gödsel från gårdarna. Med biogasproduktion från gårdarna sluter vi kretsloppet och bidrar till minskade utsläpp både i jordbruket och transportsektorn, säger Malin Leander logistikdirektör på Arla.

Den första leveransen med ellastbilen skedde vid Katrinelundsgymnasiet i Göteborg där bilen i princip ljudlöst rullade fram till en mottagningskommitté vid lastkajen.

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-23 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Arla El-lastbil Eldrift Fossilfritt transporter