Transporten av stenblock resulterade i att polisen tog upp ett annat block, sitt bötesblock. Foto: Göran Rosengren Transporten av stenblock resulterade i att polisen tog upp ett annat block, sitt bötesblock. Foto: Göran Rosengren

Att köra ”tunga stenar” ingen ursäkt för överlast

Transporten som Christer Hansson har stoppat består av ett antal tunga stenblock. Lite väl tunga för den tvåaxliga dragbilen konstaterar polisen, som valde att hindra fortsatt färd till dess föraren fått rätt på missförhållandet. Och på lastsäkringen.



Det har skämtats friskt med att i olika situationer ursäkta sina tillkortakommanden med att skylla på att man ”kör tunga stenar”. Detta efter att SVT avslöjade att den förra klimatministern Isabella Lövin (MP) hade en miljövidrig pickup i garaget. Lövins man jobbade enligt den dåvarande ministern som stenskulptör och det var därför han behövde det föga miljövänliga fordonet.

Med det sagt – det är inte alltid nyss nämnda ursäkt fungerar, något som en österrikisk chaufför fick erfara tidigare i veckan.
– Den här transporten kommer vi att hindra från fortsatt färd på grund av överlast, förklarar trafikpolis Christer Hansson när vi möter honom på kontrollplatsen utanför Helsingborg under tisdagen.

Bland annat kan vi läsa på vågdisplayen att drivaxeltrycket ligger på strax över 14 ton.

Bilinspektör Mazen Al-Asam konstaterar att även lastsäkringen har brister.
– Han har förstängt med en så kallad grimma framåt på ett par ställen, men vinklarna är fel så det räcker inte för att uppfylla kraven, förklarar han.


Genom att omfördela
godset på trailern och sedan rätta till lastsäkringen kan transporten få lov att fortsätta.
– Vi kommer att eskortera ekipaget till en terminal i närheten där föraren ska få hjälp att flytta stenblocken, säger Christer Hansson.

Men innan det blir aktuellt ska böter och överlastavgift betalas.
– Det här kostar totalt 16 650 kronor, förklarar Christer som strax därpå har inkasserat beloppet.

Lite längre bort på kontrollplatsen står en svenskregistrerad dragbil. Det som skiljer det ekipaget från det österrikiska är godstypen. På trailern skymtar pallar med pallkragar och den (tvåaxliga) dragbilens drivaxel ligger viktmässigt på 14 ton.

I det fallet landade böter och överlastavgift på 12 500 kronor. För att transporten skulle kunna fortsätta ordnade åkeriet så att en treaxlig dragbil kom till platsen och tog över trailern.

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-04 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Överlast Stentransport Trafikpolisen Trafiksäkerhet Tunga stenar