Ordern på 879 CF-militärlastbilar omfattar bland annat 636 tvåaxlade lastbilar med 4×4-drivlina. Dessa fordon kommer att användas som allmänna lastfordon. Dessutom kommer DAF att tillhandahålla 243 lastbilar med 4 axlar och 8×8-drivlina för en rad olika tillämpningar (tippvagnar, containerfordon och kranar).
För de militära CF-modellerna har DAF ett nära samarbete med TATRA Trucks i Tjeckien, vilket har resulterat i ett unikt chassikoncept med oberoende fjädring som är inbyggd i ett centralt rör. Detta ger de militära CF-fordonen mycket bra och enligt DAF själva – oöverträffad terrängkapacitet och utmärkt förarkomfort även vid körning i mycket svår terräng.
Lastbilarna drivs av motorerna PACCAR MX-11 (4×4) och MX-13 (8×8) på 10,8 respektive 12,9 liter med uteffekt från 300 kW/410 hk till 340 kW/460 h
DAF har valt HIAB som leverantör för alla kroklyftsystem och lastkranar. VS-Mont har valts för leverans av karosser till tippvagnar. Karosserna till lastfordonen kommer att tillverkas av Porgest. Totalt förses 352 militära CF-fordon med en modern, bepansrad hytt som tillhandahålls av TATRA Defense Systems.
Tillverkningen av hytter till de militära CF-lastbilarna kommer att ske i DAF:s hyttfabrik i belgiska Westerlo. Motorerna kommer från DAF:s motorfabrik i nederländska Eindhoven. Chassierna kommer att tillverkas i TATRA-fabriken i Tjeckien.
Den fullständiga servicen av de militära CF-lastbilar för den belgiska försvarsmakten kan utföras av DAF:s återförsäljarnätverk med 27 platskontor i Belgien och över 1 100 kontor i hela världen. Den globala DAF-återförsäljarorganisationen backas upp av PACCAR Parts för tillgång till reservdelar.