En efter en rullar lastbilarna in på polisens kontrollplats i Göteborg. De flesta rullar snart ut igen, men för en del chaufförer innebär kontrollen stopp för fortsatt färd.
– Vi utfärdar körförbud på tunga fordon några gånger i veckan, förklarar trafikpolis Kjell Andersson.
Anledningarna till körförbuden varierar, men dåliga bromsar och undermåliga däck är vanliga orsaker.
– Som i onsdags, då stoppade vi två ekipage som fick körförbud. Det ena, som bilinspektörerna tog in, hade ett riktigt uselt framdäck och det andra hade lösa delar som riskerade att falla av.
Det trafikfarliga däcket på den i övrigt (tillsynes) fina Renaultlastbillen ledde till 3 000 kronor i böter. Men ekipaget fick ”spanska flaggan” i framrutan tills dess att bristen hade åtgärdats.
– När däcket så småningom hade bytts ut, hävdes körförbudet, tillägger Kjell.
Det andra ekipaget hade som sagt ”lösa delar” som riskerade falla av. Kjell Andersson nämner till exempel stänkskärmar och belysning.
– Tunna buntband i plast och spännrep höll upp bakskärmarna. Fästena till baklyktorna var sönderrostade, liksom upphängningen till ljuddämparen – bland annat, berättar Kjell som förklarar att rostangrepp var ett i övrigt ett genomgående ”tema” på hela fordonet.
Fordonets luftfjädring hade också sett sina bästa dagar. Den höjdes och sänktes om vartannat, ”den stod liksom och dansade”, säger Kjell.
– Lastbilen kördes på saluvagnsskylt, som dessutom låg dåligt synlig i vindrutan.
Listan över fel och brister slutar inte med det.
– Killen som körde använde inte heller färdskrivaren. Han förklarade att han bara skulle ”mellan A och B”. Jag frågade honom om man bara behövde använda färdskrivaren ”mellan A och C”, berättar Kjell och skrattar.
– Men YKB hade han i alla fall.
Lastbilen hade körts från Skåne till Göteborg och skulle senare exporteras. Hur det nu blir med den saken vet vi inte i skrivande stund. Lastbilen fick körförbud och lite senare blir chauffören upphämtad av någon.
– Lastbilen står kvar på kontrollplatsen, avslutar Kjell som tillsammans med sina kollegor sopat bort ytterligare ett par livsfarliga ekipage från våra vägar.