Den beställda lastbilen som levereras av Volvo Lastvagnar, ska användas för distribution i Stockholm och kommer att köras i tre-skift, förmiddag, eftermiddag och natt.
Stefan Bergström Hedmark.
– För Martin & Servera Logistik är det viktigt att minska det totala antalet fordon genom att nyttja dem en större del av dygnet, inte enbart under förmiddagar. Det är extra viktigt när det gäller den eldrivna lastbilen. Om vi kan göra fler leveranser per dag med den, så betyder det ju också mindre utsläpp och en tystare trafikmiljö, säger han.
Att den eldrivna bilen är tyst är också ett stort plus för chauffören. Det ger en lugnare arbetsmiljö tack vare minskat buller och mindre vibrationer. Det betyder mycket för den som har hela sin arbetsdag i lastbilen.
Martin & Servera ser att allt fler kunder i offentlig sektor och på restaurangmarknaden engagerar sig i klimatfrågan och ställer krav på mer hållbara transporter.
Det kommer att bli en stegvis övergång från fossildriven till batteridriven fordonsflotta där också fordon på biobränsle har en fortsatt viktig roll.