Torsdagen den 25 februari är kontrollplats Susedalen norr om Halmstad bemannad av yrkestrafikgruppen. Ett av ekipagen som tas in, faller på bilinspektör Jens Erixons lott att kontrollera.
Det är en svenskregistrerad, tung lastbil utan släp som tillhör ett Halmstadsbaserat åkeri. Föraren, som har svenskt körkort, är på väg till en terminal i Falkenberg. Fordonet är skyltat för farligt gods och där blir det med en gång fel.
– Fordonet är tomt och att då skylta med farligt gods är olagligt. Vid en eventuell olycka måste räddningspersonalen få rätt information, säger Jens Erixon.
Vad som däremot istället saknas i skyltväg, är registreringsskylten som ska sitta där bak på fordonet.
Att en förare sätter sig i ett fordon och kör trots att det är felaktigt farligt godsskyltat och saknar en registreringsskylt, kan vara tecken på brister hos föraren. I utbildningen som krävs för att få ett svenskt körkort, ingår att kunna göra den obligatoriska säkerhetskontrollen innan man kör. Huruvida den aktuella föraren gjorde en sådan eller inte, eller struntade i bristerna, eller något annat, vet vi inte, men rimligtvis bör avsaknaden av en registreringsskylt föranleda någon form av åtgärd vid upptäckt.
Ovanpå detta är fordonet avställt, men det finns fler brister.
– Färdskrivaren är obesiktigad och det vi har tankat ut ur den, är skickat vidare för ytterligare kontroll, säger Jens Erixon.
Hade föraren någon förklaring till alla bristerna?
– Enligt föraren hade han blivit ombedd att ta ett uppdrag som ett annan fordon inte kunde köra, säger Jens Erixon.
Påföljderna för händelsen ledde till böter för chauffören samt ett sanktionsärende till Transportstyrelsen. Föraren fick fortsätta köra så snart fordonet blev påställt.
– Men han fick inte fortsätta sitt uppdrag eftersom först måste färdskrivaren besiktigas, avrundar Jens Erixon.