Torsdagen den 11 mars arbetade Västerås yrkestrafikgrupp på kontrollplats Karleby. Med sig hade de även fyra polisaspiranter som gör sina sex månader på olika avdelningar inom polismyndigheten. Bilinspektör Roger Ogemar berättar att hela gruppen fick uppfattningen av att alla aspiranter tyckte att yrkestrafik var ett spännande område och att nu återstår det att se om det håller i sig.
Under dagen påträffade man många vanliga brister såsom kör- och vilotidsöverträdelser, hastighetsöverträdelser, obetalda vägavgifter samt lastsäkringsbrister. Inga av dem var av den allvarligare sorten.
Däremot gick det sämre när en Nordmakedonsk förare rapporterades för kör- och vilotidsbrister. Den danska speditören, som tidigare har figurerat i Proffs artiklar, kontaktades eftersom föraren inte hade några egna pengar att betala böterna på 1500 kronor.
– När det gäller förare från tredjeland, alltså ett land utanför EU, är det viktigt att försöka få ut betalningen på plats då Sverige inte har några avtal med kronofogdar i länder utanför EU, säger Ogemar.
Att speditören, för att transporten ska kunna fortsätta, lägger ut pengar för förare som inte själva kan betala, är inget ovanligt tillvägagångssätt och något som hittills fungerat mycket bra, säger Roger Ogemar. Men vid uppföljningen visade det sig att speditören denna gång inte hade betalat och ett förtroende blev naggat i kanten. Hur gick det sedan?
– Vi kontaktade speditören på måndagen efter och de uppgav att föraren meddelat dem att han redan hade betalat boten. Nu har de fått rätt information och vi inväntar betalningen under idag, tisdag. Det kan hjälpa att vara lite obekväm, säger Ogemar.
Under fredagskvällen skulle yrkestrafikgruppen fortsatt sina kontroller, men blev istället tagna i anspråk för att lösa upp en organiserad spontanträff i Västerås där bilar och A-traktorer jämte yngre tonåringar deltog. Det hela urartade och ett tjugotal ungdomar omhändertogs antingen av polis eller socialtjänst.
– I våra ögon ett helt bortkastat arbetspass då vi istället kunnat koncentrerat oss på yrkestrafiken, tycker Roger Ogemar.
Veckan efter är man åter på plats i Karleby och tar in ett svenskt ekipage som visar sig vara rejält fellastat.
– Boggitrycket överskrids med 23,7 procent och bruttovikten på dragbilen är 12 procent för mycket, detta trots att E 18 numera är klassad som BK4-väg. Det slutade med en överlastavgift på 14 200 kronor till företaget och böter på 4 250 kronor för föraren som även begått en hastighetsöverträdelse, säger Roger Ogemar
Den dagens klampning stod en bulgarisk dragbil med en svensk hyrtrailer lastad med plåt för.
– Trailern hade inte besiktats och hade inträtt körförbud sedan tre veckor tillbaka. Det slutade med en hjulklamp utanför en bilprovningsstation i Västerås, avrundar Roger Ogemar.
Kontrollbesiktning genomfördes under tisdagen och klampen låstes upp.