Infrastrukturminister Tomas Eneroth.
– Vi tar strid för mobilitetspaketet och vi gör det tillsammans med fackföreningsrörelsen och åkeribranschen. År av arbete ligger bakom den här reformen och vi är redo att kämpa för den. Dåliga arbetsvillkor och osund konkurrens hör inte hemma i åkeribranschen, säger han.
I juni 2020 fattades ett historiskt beslut när mobilitetspaketet antogs av EU-parlamentet. Reformen, som föregåtts av mer än 3 års förhandlingar, innebär bättre arbetsvillkor för yrkesförarna, rättvis konkurrens och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.
Nu har sju EU-medlemsstater, bestående av Polen, Ungern, Bulgarien, Rumänien, Litauen, Cypern och Malta, meddelat att de i femton rättsmål kommer söka ogiltigförklara reformen i EU-domstolen.
Regeringen har därför fattat beslut om att Sverige ska intervenera samtliga rättsmål i EU-domstolen för att ta strid för mobilitetspaketet.
Att Sverige väljer att intervenera i samtliga femton rättsmål är unikt och understryker vikten av reformen. Regeringen har tillsammans md svensk fackföreningsrörelse och åkerinäring stått enade för att skapa ordning och reda i yrkestrafikområdet.