Förutom Belgien inklusive Liefkenshoektunneln, Tyskland, Frankrike, Italien, Österrike, Polen (A4), Portugal och Spanien, stöds nu även vägavgiftssystemen i Norge (färjor och motor-vägsbroar), Sverige (broar), Danmark (broar) och Schweiz inklusive Liechtenstein.
Genom den utökade kontexten täcker OBU 13 vägavgiftskontexter i tolv europeiska länder och anser sig vara den just nu den mest omfattande lösningen för European Electronic Toll Service (EETS) på marknaden.
Carsten Bettermann, vd på UTA, säger att man ställer krav på sig själva att kontinuerligt delta i och vidareutveckla utformningen av den europeiska mobilitetsmarknaden.
– Genom den aktuella utökningen av kontexten gör vi nu vår beprövade EETS-lösning UTA One® ännu bättre och följer därmed vårt mål att erbjuda våra kunder den bästa möjliga användarerfarenheten, säger han.
De nya vägavgiftskontexterna laddas upp till OBU:erna med hjälp av en over-the-air-uppdatering. Kunden kan själv utföra aktiveringen av varje önskat land i exklusivdelen på UTA:s webbplats. De nya vägavgiftstjänsterna blir därefter tillgängliga för kunderna omedelbart och utan något administrativt arbete.
Redan under de närmaste månaderna planerar UTA att utöka den europeiska vägavgiftsservicen via UTA One® till fler länder.