Om föraren blev ledsen eller glad för den påtvingade veckovilan vet vi inte. Men att en väldigt trafikfarlig förare plockades bort från vägen är tämligen odiskutabelt. Foto: Göran Rosengren Om föraren blev ledsen eller glad för den påtvingade veckovilan vet vi inte. Men att en väldigt trafikfarlig förare plockades bort från vägen är tämligen odiskutabelt. Foto: Göran Rosengren

Uttröttad förare höll på att somna under kontrollen

När Proffs besöker Långeberga kontrollplats utanför Helsingborg är en klampad dragbil det första vi ser. Föraren hade ertappats med en rad kör- och vilotidsförseelser. Bland annat hade han knappat in ”vila” i färdskrivaren när poliskontrollen tog vid.



Men desto allvarligare var att det saknades rast och vila, som till exempel veckovila.
– Chauffören var så trött så han stod upp och höll på att somna när vi pratade med honom. Han lutade huvudet mot lastbilshytten, ögonen gick i kors och han verkade inte ens att försöka se pigg ut, förklarar trafikpolis Joakim Abrahamsson.

Att ekipaget stoppades grundade sig på att en eller flera trafikanter hade ringt till polisen och berättat om chaufförens framfart.
– Enligt uppgift så vinglade ekipaget fram i hög hastighet. En IGV-patrull ryckte ut och tog med sig det in hit till kontrollplatsen.

Efter att ha gjort en nykterhetskontroll kunde det konstateras att föraren förvisso var nykter, men som sagt, väldigt trött. Och det hade gått undan, så allmänheten hade inte farit med osanning.
– Han hade varit uppe i 104 km/h enligt färdskrivaren. Efter avdrag rapporterades han för 98 km/h, förklarar trafikpolis Peter Ban som summerar böterna till 7 200 kronor efter avdragen rabatt.

När böterna hade betalats, klampades ekipaget tills föraren fått en godkänd veckovila. Om föraren blev ledsen eller glad för att ha ”tvingats” sova, förtäljer inte historien.

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-18 15:56
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Klampning Kör- och vilotider Trafikpolisen Trafiksäkerhet