Det blir stadigt allt trängre på vägarna samtidigt som det finns gott om plats på sjön och i Sveriges hamnar. Att sjöinfrastrukturen dessutom är betydligt billigare att underhålla än vägar och järnvägar, gör det naturligt att arbeta för att mer gods bör gå på sjön.
Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket.
– Vi räknar med att var tionde lastbil som kör långväga godstransporter har en potential att flyttas över till sjötransporter. Det är närmare 3,6 miljoner ton gods varje år som skulle kunna ersätta 165 000 lastbilar på våra vägar, säger hon.
Sjöfartsbranschen arbetar tillsammans, både näringsliv och offentliga aktörer, för att undanröja hinder för en snabbare överflyttning av gods till sjön. Nya inlandsterminaler byggs i hamnar, ny linjesjöfart planeras utmed kusten och på Mälaren och Sjöfartsverket jobbar med nya och djupare farleder.
Katarina Norén avrundar:
– En snabb vinst vore att utnyttja tomtransporterna bättre, alltså att fartygen lastas åt båda håll. Bland varuägarna saknas också en del kunskap om vad sjöfarten kan erbjuda, säger hon.