Vätgasmotor bättre än bränslecell med eldrift

Förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas är både effektiva och visar lägre totalkostnad än drivlinor med bränslecell och elmotor. Samtidigt är utsläppen av koldioxid reducerade till praktiskt taget noll. Det visar en rapport som är sammanställd av motorutvecklingsföretaget AVL och Westport Fuel Systems.


Den vätgasdrivna förbränningsmotorn har en stor fördel; tekniken finns tillgänglig nu och behöver inte många år av utveckling, står det vidare i pressmeddelandet från Westport Fuel Systems.

Westport Fuel Systems och AVL släppte idag den gemensamma studien ”Total Cost of Ownership (TCO) Analysis for Heavy Duty Hydrogen Fueled Powertrains”. Studien lyfter fram vätgasanvändning i förbränningsmotorer, genom Westports patenterade HPDI 2.0-teknik, som det mest kostnadseffektiva sättet att med vätgas minska utsläppen till nära noll för tunga fjärrtransporter med lastbil.

I studien har en omfattande totalkostnadsanalys genomförts. Värden från simuleringar med Westport Fuel Systems teknik HPDI för vätgas har satts samman med driftkostnader för HPDI 2.0 och förts in i AVLs kostnadsmodeller för drivlinor med diesel och med bränsleceller. Studien i sin helhet finns att läsa på Westport Fuel Systems och AVL:s hemsidor.

Anders Johansson, vice president, Heavy Duty OEM, säger att deras analys visar att en högeffektiv förbränningsmotor driven på vätgas, överträffar bränsleceller när det kommer till den totala användningskostnaden.
– Det är möjligt eftersom Westports teknik för vätgas (H2-HPDI) utnyttjar en typ av drivlina som redan idag tillverkas i stora volymer världen över. Samtidigt uppnås en verkningsgrad som ligger på samma nivå som bränsleceller i applikationer med tunga fordon, säger han.

Han säger vidare att logistik- och transportföretag kommer att uppskatta en produkt som har samma egenskaper i prestanda som dagens konventionella diesellastbilar, utan risk för höga kostnader i ny produktutveckling av bränsleceller. Tekniken HPDI 2.0 används redan idag i stora lastbilsflottor och har resulterat i minskade koldioxidutsläpp på 23 procent med flytande naturgas och netto noll-utsläpp vid användning av biogas.

Vätgas har en viktig roll för att minska användningen av kol och andra koldioxidutsläppande bränslen.
– Vätgas kan anpassas till ett rent alternativ inom transport-, värme-, industri- och elsektorerna som tillsammans står för cirka två tredjedelar av de globala koldioxidutsläppen, avrundar Anders Johansson.


Om artikeln

Publicerad: 2021-03-01 16:04
Kategori: Nyheter
Taggar: Biogas Bränsleceller Fjärrtransporter Fossilfritt H2-HPDI transporter Tunga Lastbilar Vätgas