Domstolen i Glasgow fick veta att de båda vapnen påkommits under en rutinkontroll av förarens lastbil hos P&O Ferrymasters terminal i Cairnryan då föraren var på väg till Belfast i Nordirland. Elchockvapnet påträffades i en ryggsäck på passagerarsätet och pepparsprayen i ett förvaringsskåp på förarens sida.
Föraren säger att han fick pepparsprayen på köpet när han via internet köpte elchockvapnet, en så kallad ”stun gun”. Notera skillnaden mellan ett elchockvapen och en Taser. Han nekade inte till att han ägde vapnen vilka båda är förbjudna att inneha.
Åklagaren sade att föraren angett att ingen annan hade tillgång till föremålen och att han köpte dem för sitt eget beskydd efter att han attackerats av migranter i Boulogne och fick då armen bruten, skriver Motor Transport.
Elchockvapnet testades och visade sig kunna producera en högspänningschock som tillfälligt kan immobilisera en person. Innan testet kunde göras, måste emellertid vapnet laddas.
Domaren hade inget medlidande med chauffören.
– Du erkänner dig skyldig till att äga båda föremålen som du införskaffat för personligt skydd efter en attack under din arbetstid. Det är ingen ursäkt. Du har bara dig själv att skylla på. En snabb sökning på internet hade visat att dessa vapen är olagliga, sade han till föraren.
Duncan Buchanan, policychef på RHA, Road Haulage Association, varnar förare för att ha med sig allt som kan betraktas som vapen.
– Lastbilsförarens första plikt är att skydda sig själv, men att bära vapen är helt enkelt inte acceptabelt. Vi skulle aldrig förespråka förare att försöka konfrontera brottslingar. Det är ett jobb som bäst sköts av myndigheterna, sade han.
Buchanan fortsätter.
– Lastbilsförare bör alltid se till att de är parkerade på en säker plats och om någon försöker bryta sig in i fordonet, ska de stanna kvar i hytten och ringa polisen, avrundar han.
Som en följd av anhållandet och fängelsestraffet, blev föraren uppsagd från sitt arbete.