E10 införs den 1 augusti som ny standardbensin

I samband med att reduktionsplikten höjs från 4,2 procent till sex procent den 1 augusti 2021 introduceras E10 som ny bensinkvalitet på den svenska marknaden och blir därmed den nya standardbensinen. E10 som redan finns i 14 andra länder inom Europa bidrar till att minska koldioxidutsläppen och är ett viktigt steg i att nå Sveriges klimatmål.

 

Reduktionsplikten för bensin höjs den 1 augusti till sex procent och till 26 procent för diesel. Detta innebär att Sverige får en ny standardbensin som innehåller upp till tio procent etanol.

Reduktionsplikten beslutas i Riksdagen och är ett styrmedel för drivmedelsbolagen att sänka koldioxidutsläppen från bensin och diesel och uppnå klimatmålen.

Branschen står enad i omställningen till klimatneutral konkurrenskraft och arbetar med att uppnå de åtaganden som man gjort inom ramen för Färdplanen tillsammans med regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.
– Det är positivt att E10 introduceras i Sverige från den 1 augusti. E10 är ett av flera viktiga verktyg för att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn. E10 blir en viktig faktor för att nå våra gemensamma klimatmål, säger Ebba Tamm, Expert produkt och miljö på Drivkraft Sverige.

De allra flesta bensindrivna personbilar, även äldre, kan köras på E10. Cirka 94 procent procent av alla bensindrivna bilar är godkända för körning på E10 som blev ett lagkrav för bilar producerade från 1 januari 2011.

E10 är den nya blyfria 95 standardbensinen, men det kommer också finnas en kvalitet med E5 för de fordon som behöver köra på det. Var man tankar E5 kan man läsa om på drivmedelsbolagens hemsidor.

E10 finns sedan tidigare på marknaden i 14 andra länder i Europa; Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Tyskland, Ungern, Rumänien och Slovakien.

Om artikeln

Publicerad: 2021-04-26 10:20
Kategori: Nyheter
Taggar: Drivkraft Sverige E10 E5 Fossilfritt Sverige Klimatneutral Miljö Reduktionsplikt Standardbensin