Reduktionsplikten för bensin höjs den 1 augusti till sex procent och till 26 procent för diesel. Detta innebär att Sverige får en ny standardbensin som innehåller upp till tio procent etanol.
Reduktionsplikten beslutas i Riksdagen och är ett styrmedel för drivmedelsbolagen att sänka koldioxidutsläppen från bensin och diesel och uppnå klimatmålen.
Branschen står enad i omställningen till klimatneutral konkurrenskraft och arbetar med att uppnå de åtaganden som man gjort inom ramen för Färdplanen tillsammans med regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.
– Det är positivt att E10 introduceras i Sverige från den 1 augusti. E10 är ett av flera viktiga verktyg för att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn. E10 blir en viktig faktor för att nå våra gemensamma klimatmål, säger Ebba Tamm, Expert produkt och miljö på Drivkraft Sverige.
De allra flesta bensindrivna personbilar, även äldre, kan köras på E10. Cirka 94 procent procent av alla bensindrivna bilar är godkända för körning på E10 som blev ett lagkrav för bilar producerade från 1 januari 2011.
E10 är den nya blyfria 95 standardbensinen, men det kommer också finnas en kvalitet med E5 för de fordon som behöver köra på det. Var man tankar E5 kan man läsa om på drivmedelsbolagens hemsidor.
E10 finns sedan tidigare på marknaden i 14 andra länder i Europa; Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Tyskland, Ungern, Rumänien och Slovakien.