Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen. Bild: Göteborgs Hamn AB. Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Ny tågpendel ger 87 procent mindre CO2-utsläpp

Den nya tågpendeln mellan Göteborgs hamn och Piteå innebär 87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir resultatet när ytterligare delar av den norrländska skogsindustrin nu väljer att ta sina produkter ut i världen via Göteborgs hamn och dess järnvägsnätverk.


Den nya järnvägspendeln sattes i trafik under den gångna helgen, och kommer att ankomma i hamnen varje vecka framöver. Det 500 meter långa tåget kommer lastat med 72 containers TEU (20 fot) med skogsprodukter från Piteå, primärt avsedda för de asiatiska marknaderna.

På årsbasis rör det sig om över 3500 TEU skogsprodukter som tidigare skeppats från Piteå genom Östersjön på mindre feederfartyg för omlastning i centraleuropeiska hamnar.

Med den nya järnvägslösningen till Göteborg sparas både ansenliga mängder tid och koldioxid. I kombination med Göteborgs hamns frekventa feedertrafik och direkttrafik till Asien kan transporttiden minska med fem till sju dagar, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med 87 procent jämfört med tidigare upplägg.

Tågoperatören för den nya pendeln är CFL Cargo Sverige som opererar flera av de 25 järnvägspendlar som knyter ihop Göteborgs hamn med övriga Skandinavien.

Efter den den 140 mil långa resan från Piteå, rullar tågen direkt in på containerterminalen i Göteborgs hamn som driftas av APM Terminals. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Om artikeln

Publicerad: 2021-04-12 08:53
Kategori: Nyheter
Taggar: APM CFL Cargo Sverige Godståg Göteborg Tågpendel Transport