Under två dagar i förra veckan genomförde trafikpolisen i Helsingborg en utbildning i lastsäkring. Efter en dags teoretisk genomgång tog sig gruppen till Helsingborgs hamn för att genomföra kombinerade teoretiska och praktiska övningar, samt ett ”sluttest”. Och Proffs var på plats.
– Vi har valt den här platsen eftersom här är väl tilltagna ytor och ett bra flöde på lastbilstrafiken, säger Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg och även kursledare.
Övningarna gick bland annat ut på att kunna avgöra om en lastsäkring var godkänd eller ej. Och om inte, skulle kursdeltagaren motivera sin inställning mycket noggrant.
– I teorin handlar många utbildningar ofta om fyrkantiga, likadana lådor, eller om en lång stålrulle som ska lastsäkras. Men alla vet ju att det inte ser ut så i praktiken.
Det svåra med lastsäkring uppstår så klart när en massa olika sorters godstyper, osymmetriska kollin och olika friktionsytor blandas på en lastbärare.
– Och ofta har den som säkrat godset använt sig av olika lastsäkringsmetoder i kombination och då blir det väldigt klurigt att räkna ut om godset är säkrat enligt föreskrifterna. Men det ska kursdeltagarna klara av att bedöma, förklarar Farid.
Slutprovet går ut på att kursdeltagarna ska kunna bedöma alla typer av transporter som ställs framför dem.
Det här är andra gången på senare tid som Farid Umeflod genomför lastsäkringsutbildning i hamnområdet.
– Jag är kanske kinkig, men under dessa dagar har jag endast sett ett enda ekipage med perfekt lastsäkring och det var en som transporterade segelbåtsbränsle. Tom alltså.
Självklart varierar bristerna i allvarlighetsgrad. Det rullade dock in några riktiga skräckexempel.
– Vi hade en som transporterade 24 ton stål utan någon som helst lastsäkring. En annan hade 24 ton virke som hade kalvat.
Trafikpolisens främsta uppgift är att kontrollera transporter på väg. Kustbevakningen har ansvaret för säkerheten på sjön. Att polisen nu jobbade med fordon på väg ut ur landet resulterade den här gången i att flertalet fordon fick rätta till lastsäkringen innan de kunde rulla ombord på färjan mot Danmark.
– Vi har ju ett aktuellt fall med ett fartyg utanför Norge som fick slagsida på grund av förskjutning i lasten. Och under de här dagarna har vi hindrat flera transporter som kunde ha resulterat i lastförskjutning, säger Farid Umeflod.
Han tillägger att det kanske nödvändigtvis inte hade resulterat i en fartygsolycka om ekipagen rullat ombord men han pekar på vikten av det arbete som Kustbevakningen gör till vardags.
– Men det enda de kan göra är att hindra fortsatt färd och meddela befälhavaren på fartyget. Men vad ger det för signaler till chaufförerna? Det står någon med uniform och pistol som säger aja baja.
Ett av ekipagen som rullar in på hamnområdet när vi pratar med Farid Umeflod är en holländskregistrerad lastbil med släp. Släpets bakdörrar är öppna och fixerade med spännband. Ombord på släpet syns två splitternya personbilar, en BMW och en Mercedes-Benz.
Mercedesens bakdel sticker ut baktill eftersom flaket inte riktigt rymmer två fordon av den här storleken och även i det här fallet kunde polisen konstatera att lastsäkringen inte riktigt levde upp till kraven.
Under kontrollen får polisen en känsla av att det nog vore på sin plats att kontrollera vem som äger fordonen.
– Upplägget verkade suspekt och vi ringer därför upp kreditgivarna för att kolla så att allt är som det ska. Fordonen var inte anmälda som stulna, men det kan ju mycket väl vara så att det tar en stund innan en stöld upptäcks.
Kreditgivarna ville däremot inte att fordonen skulle lämna landet. Och så blev det.
– Vi har upprättat en anmälan om försök till bedrägeri men mer kan jag inte berätta eftersom utredning pågår.
Det ska i sammanhanget tilläggas att chauffören som skulle utföra transporten inte är misstänkt för inblandning i det misstänkta brottet.
Chauffören har vevat av trailern för att bege sig till "spännbandsbutiken". 17 spännband saknades för att transporten skulle tillåtas rulla vidare med virkeslasset.