Enligt åtalet har man kommit fram till att förarna faktiskt var anställda i Danmark och arbetade på Kurt Beiers avdelning i Padborg. När förarna inte körde, bodde de i containerliknande byggnader, skriver danska Transportmagasinet. Förarna hade bland annat begränsade möjligheter till hygien, tvätt och matlagning. Saken fick stor uppmärksamhet även i TV.
Förarna kommer från länder som bland annat Filippinerna och Sri Lanka. De filippinska förarna har berättat att de fick löner på belopp som upp till 7 280 danska kronor motsvarande cirka 9 500 svenska kronor, medan förarna från Sri Lanka fick 3 728 danska kronor, motsvarande cirka 4 860 svenska kronor, i månaden.
I verkligheten fick förarna mindre betalt, enligt åtalet. 2018 betalades det ut totalt 1,2 miljoner danska kronor (cirka 1,5 miljoner svenska kronor) i löner vilket åklagaren säger är ”betydligt lägre än lönenivån för liknande arbete i Danmark”.
En uppskattning som gjorts, gav vid handen att den totala lönekostnaden för förarna skulle vara ”inte mindre än 5,4 miljoner danska kronor före A-skatt och andra avgifter”, för att leva upp till de danska normerna. %,4 miljoner danska kronor motsvarar nästan 7,1 miljoner svenska kronor.
Kurt Beiers ägare ville till en början inte uttala sig, men förra sommaren kom ändå en kommentar till anklagelserna. Han sade då att det var ”helt och hållet obegripligt att åklagaren beslutat att väcka åtal”.
Karsten Beier skrev senare på sin hemsida att åtalet är en långtgående tolkning av det som skett eftersom förarnas löner och andra villkor var i enlighet med lagar och förordningar i det land Kurt Beier har sitt dotterbolag. Om han skulle åtalas, skulle även andra åkerier åtalas om de använder utländska förare som arbetar på något annat än danska kollektivavtal.