I väntan på att pengarna ska betalas in, klampas dragbilen. I väntan på att pengarna ska betalas in, klampas dragbilen.

Svensk dragbil, otillåtet cabotage och utlänningsärende

En Nordmakedonsk förare utan förartillstånd, men med adress och telefon i Sverige, som kör ett svenskregistrerat fordon utan trafiktillstånd som är uthyrt till ett utländskt åkeri, landar i utlänningsärende och ett misstänkt otillåtet cabotage.


Kvällen 29 mars stoppar Eskilstuna yrkestrafikgrupp ett ekipage utmed E20 nära Arphus öster om Eskilstuna. Trailern är italiensk och dragbilen är svenskregistrerad. Ekipaget är på väg för att lossa gods i Södertälje. Det ska visa sig vara en trasslig härva att redan ut.

Den svenska dragbilen vars ägare finns i Göteborg, saknar trafiktillstånd och visar sig vara uthyrd till ett bulgariskt åkeri.
– Föraren är från Nordmakedonien och har ett förarkort från hemlandet, men däremot inget förartillstånd. Han har uppehållstillstånd i Ungern, men ändå en adress i Eskilstuna jämte ett svenskt telefonnummer, berättar bilinspektör Patrick Zetterberg.
Nu kopplas gränspolisen in då det är ett utlänningsärende.

Kontrollen fortskrider och föraren säger att han utför en kombitransport, men för att räknas som en sådan finns tydliga krav på vilka uppgifter som måste finnas på fraktsedeln så att hela transporten kan följas för att se om det verkligen är en kombitransport.
– Föraren säger att han hämtat trailern på kombiterminalen i Eskilstuna. På fraktsedeln står en italiensk avsändare, men inga uppgifter om hur godset tagit sig från Italien till Eskilstuna. Den uppgiften måste finnas med för annars går det inte att hävda kombitransport, säger Zetterberg.

Utan uppgifterna som måste finnas på fraktsedeln, kan trailern lika gärna ha dragits upp till Eskilstuna av en annan dragbil, kanske lossat och lastat på vägen hit, och då är det ingen kombitransport. Utan rätt uppgifter kan det inte kontrolleras och då kan inte kombitrafik styrkas, förklarar Zetterberg.

Ägaren till det bulgariska åkeriet har svårt att förstå vad det är som är fel med dokumentationen och slår ifrån sig, men det hjälper föga och det landar i ett misstänkt otillåtet cabotage. Därmed kostar det företaget 40 000 kronor, pengar som inte kommer med ”vändande post”, varför ekipaget klampas inne på kombiterminalen i Eskilstuna.

Kontrollen fortsätter och det framkommer att i den svenska dragbilen sitter en färdskrivare som är låst till ett franskt företag.
– Då uppstår frågan hur, av vem och var färdskrivarinformationen tas ut och lagras, säger Patrick Zetterberg.
Dragbilen, som har några år på nacken, har nya registreringsskyltar då den nyligen registrerats i Sverige. Det kan vara så att fordonet är importerat och varför då inte från Frankrike med tanke på färdskrivarens franska anknytning.

På senare tid har vi skrivit om svenskregistrerade dragbilar som hyrs ut till utländska företag, företrädesvis i östra Europa. Ett par av dem har figurerat i misstänkta otillåtna cabotage. Alla dessa konstellationer och mer eller mindre ovanliga upplägg, vad säger du om det, frågar vi Patrick Zetterberg?
– Det visar att det finns aktörer som menar att allt extrajobb sådant medför för företaget, ändå i långa loppet antagligen lönar sig. Åter till nackdel för skötsamma åkerier, svenska såväl som utländska, avrundar han.

Innan de 36 tillåtna timmarna av klampning har passerat, betalas sanktionsavgiften och fordonet kan låsas upp. Föraren som har en adress i Eskilstuna, väntar på utvisning och under tiden ska han regelbundet registrera sig på polisstationen.

Om artikeln

Publicerad: 2021-04-05 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabotage Klampning Kombitrafik Polis Sanktionsavgift Transportfusket Transportstyrelsen