Det är polisen som bestämmer vilken sida klampen ska låsas fast på. Inte speditören eller chauffören. Det är polisen som bestämmer vilken sida klampen ska låsas fast på. Inte speditören eller chauffören.

Tre dygn, fyra otillåtna cabotage, samma speditör

En speditör som bedriver kombitrafik i stor skala, fortsätter att sticka ut i mängden med sina hävdade kombitransporter som landar i misstänkta otillåtna cabotagetransporter. När ekipagen klampas, får förarna ofta sova i hytten – utan personlig utrustning för detta då den finns i ett chaufförshus i Katrineholm. ”Det är ett jäkla otyg det här”, säger bilinspektören om speditörens sätt att strunta i de umbäranden de orsakar förarna.

 

Tisdagen den 13 april får yrkestrafikgruppen i Eskilstuna fullt upp. Vi har redan berättat om de två förarna som misslyckades med att köra tvåförarsystem i en dragbil tillhörandes ett Helsingborgsåkeri. Samma dag stoppar man i Malmköping även två ekipage från en speditör som bedriver kombitrafik i stor skala.

Det ena ekipaget är ett eget medan det andra dras av en underleverantör. De är på väg till och från kombiterminalen i Katrineholm. Båda landar i misstänkta otillåtna cabotage med en sanktionsavgift på 40 000 kronor vardera. Sträckorna mellan Sandviken – Katrineholm och Skutskär – Katrineholm, ryms inte inom kombidirektivet.

Medan underleverantören snart betalar sin avgift, klampas speditörens eget i väntan på pengarna.
– Speditören kommer med ett lite udda önskemål då de begär en kopia av roadside checken. Den tillhör föraren så vad speditören ska med den till förstår jag inte, säger bilinspektör Patrick Zetterberg.

Den 14 april åker de tillbaka till Malmköping för att låsa upp fordonet så snart pengarna kommer in och under tiden fortsätter de att arbeta. Snart kommer återigen två av speditörens ekipage, ett på väg till och det andra från Katrineholm. Även denna gång blir det stopp på plats för misstänkta otillåtna cabotagetransporter.

Det ena ekipaget har kommit in tom till Sverige i Trelleborg den 9 april och där kopplat en trailer och kört den till kombiterminalen i Katrineholm. Transporten är en laglig cabotagetransport. Därefter börjar fordonet köras i kombitrafik.
– Föraren kör till Borlänge och kopplar en lastad trailer som ska till Katrineholm. Så kan man inte göra eftersom det finns en kombiterminal i Borlänge som både kan hantera, har kapaciteten och som är den närmaste kombiterminalen. Dessutom är det för långt mellan Borlänge och Katrineholm för att rymmas inom kombidirektivet, säger Patrick Zetterberg.

På det andra ekipagets frakthandling som häftats fast utanpå ett kuvert, visas att det är en kombitransport från Katrineholm till Nykvarn. När kuvertet öppnas, finner man att trailern ska ställas av i Nykvarn, dellossas och sedan tar ett annat åkeri över transporten vidare till Luleå. Resten av godset ska till Södertälje.

Zetterberg säger att man försöker dölja den egentliga transporten då man rimligtvis bör veta att den är olaglig. Speditören hävdar att det är en kombitransport.
– Det kan aldrig bli en kombitransport eftersom Nykvarn inte är slutdestinationen för godset och det är inte ens samma speditörs fordon som ska ta godset vidare. Det är istället en ren cabotagetransport, säger han.

Speditören brukar förvisso alltid betala, men ofta dagen efter vilket gör att fordonet klampas och föraren får ligga kvar i hytten över natten. Det kan tyckas inte särskilt märkvärdigt, men Zetterberg håller inte med helt.
– De här förarna har ingen utrustning med sig för att bo i bilen. De har alla sina saker i ett chaufförshus i Katrineholm där de ska bo och sova. Kudde, täcke och andra viktiga saker finns inte i fordonet, säger han.

Åter pekar Zetterberg på att förarnas väl och ve är fullständigt ointressant för flera aktörer.
– De lämnar förarna åt sitt öde i dessa fall. Det är ett jäkla otyg det här. I dessa fall är det alltid föraren som hamnar i kläm fast de inte har gjort något fel. Tvärtom så är det sällan något att anmärka på hos chaufförerna. Det här är företagets fel och de låter förarna lida för det, säger han.

När den aktuella speditörens ekipage ska klampas, brukar det även komma önskemål om att klampen ska sättas på höger sida, osynligt för förbipasserande.
– Vi omhändertar frakthandlingarna varför förarna inte kör iväg ändå. Klampen har ett signalvärde, uppenbarligen ett påtagligt sådant eftersom speditören inte vill att den ska synas från vägen.

Den 15 april åker man ännu en gång till Malmköping för att låsa upp klamparna.


Om artikeln

Publicerad: 2021-04-16 15:55
Kategori: Okategoriserade
Taggar: Bilinspektör Cabotagetransport Klampning Kombitransport Polisen Sanktionsavgift Transportfusket Transportstyrelsen