Tisdagen den 20 april öppnar yrkestrafikgruppen portarna på kontrollplats Karleby. Efter några hastighetsöverträdelser som renderar i böter samt ett antal dåliga lastsäkringar, vinkas ett estniskt ekipage in för kontroll. Växellådsgivaren har bytts, men därefter har inte den obligatoriska färdskrivarbesiktningen gjorts. En misstanke om fusk infinner sig hos polisen.
Den ”gula väskan” med mätinstrument för att kontrollera färdskrivaren tas fram, men då ingen manipulation kan mätas fram varken i fordonet eller via färdskrivardata eller fraktsedlar, får föraren koppla av släpet för att göra en giltig färdskrivarbesiktning på en verkstad i Västerås.
Verkstaden har ingen ledig tid under tisdagen.
– Men, efter mycket bedjande och förhandlande från åkaren, slutade det med att bilen fick stanna i Västerås tills verkstaden hade tid på onsdagsförmiddagen, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Efter det estniska ekipaget tas ett turkiskt trailerekipage in för kontroll. Det väger in på 14,4 tons tryck på drivaxeln.
– Det renderar i en överlastavgift om 10 000 kronor för till åkeriet och 6 500 kronor i böter till föraren som bara rycker på axlarna och uppger att han redan har lastat av några ton i Örebro, säger Ogemar.
Både överlastavgiften och böterna betalas efter någon timme. Sedan får föraren veta att omlastning måste ske innan fortsatt färd och då börjar paniken synas.
– Han tycker att han borde få åka till leveransadressen i Västberga, i Stockholm, för att lasta av godset för att på så sätt få rätt vikt på drivaxeln, säger Ogemar.
Det blir många telefonsamtal med åkeriet som gör fruktlösa förhandlingsförsök för att få fortsätta färden, men det slutar med att ekipaget klampas. Föraren ger sedan besked om att det under förmiddagen onsdagen den 21 april, ska komma ett annat ekipage för att hjälpa honom med överlasten.
På onsdagsmorgonen görs hastighetskontroller inne i Västerås vilket leder till att 19 förare får hastighetsböter varav ett körkort omhändertas. Därefter åker man ut till det klampade ekipaget för att se hur det går med omlastningen.
Med sig till kontrollplatsen tar de en personbil med släp som de väger.
– Det resulterar i böter om 4 000 kronor för överlast samt för tungt släp för bilens dragkrok, säger Ogemar.
Hur slutade det då med det turkiska ekipaget och omlastningen?
– Just nu står det fortfarande kvar, säger Roger Ogemar.