De optimistiska framtidsutsikterna baseras på Volvolastbilarnas förmåga att tillgodose många olika transportbehov. Inom EU skulle exempelvis närmare hälften av alla lastbilstransporter kunna elektrifieras i den nära framtiden.
Det finns ett stort intresse för eldrivna lastbilar hos stora nationella och internationella transportköpare. Det är ett intresse som bottnar i deras egna ambitiösa klimatmål och konsumenternas krav på minskade koldioxidutsläpp och renare transporter.
Nu kommer tre nya tunga lastbilar i programmet för eldrivna fordon. När försäljningen av de nya eldrivna Volvo FH och Volvo FM-modellerna inleds kommer eldrivna transporter att vara ett tänkbart alternativ inte bara i stadsområden, utan också för regionala transporter mellan städer. Dessutom ser nya eldrivna Volvo FMX till att det blir enklare att åstadkomma renare och tystare anläggningstransporter.
Serieproduktionen av de nya eldrivna modellerna för Europa inleds under andra halvan av nästa år. De nya modellerna kompletterar Volvo FL Electric och Volvo FE Electric för stadstransporter, vilka har serietillverkats sedan 2019. I Nordamerika inleddes försäljningen av Volvo VNR Electric i december 2020.
Med försäljningsstarten av de nya modellerna, har Volvo Lastvagnar nu ett program av sex medeltunga och tunga eldrivna lastbilar, vilket gör att det är det mest kompletta utbudet av elektrifierade lastbilar i branschen, enligt Volvo Lastvagnar.
Med de nya modellernas högre lastkapacitet, kraftfullare drivlinor och en räckvidd på upp till 300 km, skulle Volvo Lastvagnars utbud av ellastbilar kunna hantera omkring 45 procent av alla godstransporter i Europa i dag, enligt Eurostats statistik ”Road-Freight Transport by distance” (2018). På så vis blir det möjligt att på allvar bidra till att minska vägtransporternas klimatpåverkan, som enligt officiell statistik står för cirka 6 procent av de totala koldioxidutsläppen i EU.
Utöver elfordonen, innehåller Volvo Lastvagnars elektrifieringsprogram ett komplett ekosystem med många service-, underhålls- och finansieringslösningar samt andra alternativ som kan bana väg för en enklare och snabbare övergång till elektrifierade transporter. Helhetsstrategin hjälper kunderna att vara produktiva och ha kontroll över sin nya eldrivna fordonsflotta.
När de blickar ännu längre fram, kommer även tunga fjärrtransporter att kunna ske med eldrivna fordon. För att klara de tuffa kraven på både hög lastkapacitet och betydligt längre räckvidd planerar Volvo Lastvagnar att använda vätgasbränsleceller för att generera elektricitet.
Volvo Lastvagnars vd Roger Alm avrundar.
– Utvecklingen när det gäller denna teknik går snabbt och vår ambition är att även elektrifiera fjärrtransportsegmentet med både batterier och bränsleceller. Vårt mål är att börja sälja bränslecellsfordon under den andra delen av det här årtiondet och vi är övertygade om att vi kommer att klara det, säger han.