Torsdagen den 20 maj är Proffs på plats på Långeberga kontrollstation i Helsingborg. Strax efter lunch hämtas ett trailerekipage in för en rutinkontroll. Dragbilen är bulgarisk och det uppstår en hel del språkförbistring. Initialt ser det dock ut som att kontrollen ska bli utan anmärkning då ekipaget ser relativt bra ut.
Bilinspektör Daniel Ferm inleder den flygande inspektionen. Föraren är inte alls oroad eftersom han säger att dragbilen är ny och han har haft den i cirka 20 dagar. Ekipaget tas sedan till besiktningsgropen för en utökad kontroll och medan Daniel går ner i gropen, tar bilinspektör Mazen Al-Asam hand om den övre delen. Trots förarens lugn, upptäcks ändå en del fel. Växellådan läcker olja, inte mycket, men tillräckligt för att få ett föreläggande. Föraren blir mycket förvånad över informationen och har till en början svårt att ta till sig den. Trailern får ett föreläggande på ett luftläckage.
Sedan kommer nästa problem, vägavgiften har betalats in 3 minuter och 50 sekunder innan kontrollen inleds. Med andra ord så snart föraren blivit varse om att han ska bli kontrollerad. Vi har tidigare fått höra att det inte är ovanligt att förare får med sig en viss summa pengar att betala vägavgifterna med, men genom att chansa och inte betala, kan de spara in den summan till sig själv. De kör då med allting förberett för att betala om de skulle bli invinkade för kontroll.
Trafikpolis Peter Ban tar ett samtal med föraren och påpekar när avgiften betalats in och föraren ser först förvånad ut och det tar en stund innan budskapet når fram att han kommer att få betala 3 000 kronor i böter för detta.
Även vi frågar föraren varför han inte har betalat och han ger oss samma förklaring som han gett polisen, det vill säga att han hade betalat tidigare.
– Det var dålig internetuppkoppling nere vid hamnen. Ibland när man betalar dröjer det länge innan betalningen syns. Polisen kan ringa min chef så kan han bevisa att jag har betalat, säger han till oss.
Förklaringen hamnar antagligen i kategorin där vi även finner ”only two beer” – polisen har alltså hört det förut.
Några pengar till de 3 000 kronorna i böter har inte föraren och det blir många turer fram och tillbaka mellan trafikpolis Peter Ban och åkeriet innan pengarna kort innan polisens arbetspass är slut kommer in på kontot.
– Vem som betalar in pengarna är för oss egalt. Bara de kommer in, avrundar trafikpolis Peter Ban.