Ett linkekipage med flera styrande axlar är vad som äntligen får provköras i Storbritannien, dock med en nyare dragbil. Vid backning styrs det bakre släpet av föraren med en handhållen kontroll. Foto: Denby Transport Ett linkekipage med flera styrande axlar är vad som äntligen får provköras i Storbritannien, dock med en nyare dragbil. Vid backning styrs det bakre släpet av föraren med en handhållen kontroll. Foto: Denby Transport

Denby Transport: ”Äntligen får vi provköra linkekipaget!”

Dick Denby har kämpat för att 25.25 m 60:tons linkekipage ska få köras på de brittiska vägarna för miljöns skull, men har under över 20 år mötts av motstånd från den brittiska regeringen. Den 25 maj har Denby Transports linkekipage äntligen fått tillstånd att provköras under ett event, men inte ute på allmän väg - trots att de redan är godkända i Nederländerna och har körts där.


Dick Denby, 85, tog över efter sin far som 1926 grundade Denby Transport. Han har lämnat driften av företaget vidare till sin son och dotter, men sitter kvar som ordförande. Sedan länge har han en roll som innovatör och redan 2008 skrev vi en större artikel i den redaktionella tidningen om deras Denby Eco Link B-Double.
– Jag blev inspirerad av ett ekipage i Sydafrika och tänkte att det här kan vi också göra – fast bättre, säger han till oss när vi ännu en gång kontaktar honom.
Att ”göra det bättre” innebar bland annat att ha fler styrande axlar vilket gör att Denbys linkekipage klarar snäva svängar bättre än ett traditionellt sådant.

2019 återkom vi till ämnet eftersom trots andra länders satsningar på sådana ekipage och även längre, fortsatte den brittiska regeringen att göra motstånd. Men den 25 maj är det alltså premiär på hemmaplan. Det är samma kombination vi skrev om redan 2008 dock med ett nytt dragfordon.

Han berättar att deras ekipage har fått alla tillstånd i Nederländerna och har även körts där, men fortfarande vill inte regeringen ge med sig och det har inget att göra med att ekipaget inte kan fungera på de brittiska vägarna.
– Transportministeriet skapades en gång för att hantera järnvägen och det finns där en uppfattning av att ett linkekipage kommer att ta gods från järnvägen vilket naturligtvis inte stämmer, säger Dick Denby som tycker att det hela har blivit nära nog löjeväckande när andra länder sedan länge använder linkekipage.

I Sverige är grundregeln den att om man kör två släp, får det endast vara styrning på lastbilen, undantaget om den extra styrande axeln ”låses” i hastigheter över 40 km/h, sade Anders Lundqvist på Trafikverket (dåvarande Vägverket), som träffat Dick Denby och sade redan då att konstruktionen visst kan fungera, men undrade hur vårt klimat skulle påverka systemet. Dick Denby säger att klimatet under åren inte visat sig påverka systemet.

Denbys linkekipage har en elektronisk och hydrauliskt manövrerad styrning som tillsammans med en dator tillåter maximal styrning i 15 km/h. I takt med ökande hastighet, minskas styrningen gradvis för att helt upphöra vid 40 km/h.

Konstruktionen är alltså densamma idag som då vi berättade om den 2008, men med en viktig nyhet.
– När föraren ska backa, sköter han gas och broms med foten. I handen har han en kontroll med vilken han styr det bakersta släpet och allt framför bara följer efter utan problem, säger han.

Nu verkar den brittiska regeringen i alla fall ha öppnat dörren på glänt för linkekipage. Den 25 maj arrangerar RHA ett event då 24 inbjudna åkerier ska få provköra ekipaget.
– Intresset är stort bland åkare, inte minst bland de större åkerierna, säger Dick Denby.

Förhoppningen är att eventet ska bana väg för ett tillstånd att köra linkekipage på de brittiska vägarna.
– Den här teknologin kan spela en viktig roll i att hjälpa vår regering att nå sina miljömål. I Europa har linkekipage körts i åratal och finns tillgängliga här och nu, säger Dick Denby.

Regeringen har alltså gett tillstånd för testkörning av ekipaget dock inte på allmän väg.
– Det är ju på allmän väg vi kan visa hur bra ekipaget faktiskt fungerar, men regeringen fortsätter att ha invändningar varför testkörningen kommer att ske på ett mycket stort flygfält från andra Världskriget, avrundar Dick Denby som säger att han inte tänker lämna jordelivet innan linkekipage, med tillstånd, rullar på de brittiska vägarna.

Intresset att delta i eventet är stort och de tillgängliga platserna fylls snabbt på.

- Linkekipagen ska ut på de brittiska vägarna innan jag lämnar jordelivet, säger Dick Denby som kämpat för saken i över 20 år och nu ser en öppning för att så ska ske. Foto: Denby Transport.
- Linkekipagen ska ut på de brittiska vägarna innan jag lämnar jordelivet, säger Dick Denby som kämpat för saken i över 20 år och nu ser en öppning för att så ska ske. Foto: Denby Transport.

Om artikeln

Publicerad: 2021-05-19 15:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Denby Transport Linkekipage Styrande Axel Trafikverket Transport Ministry