Som ett led i hamnens hållbarhetsresa rullade igår den första av fyra el-dragbilar, eller terminaltraktorer som de också kallas, in i hamnen i Helsingborg. Leveransen var planerad vid årsskiftet 2020/2021, men har blivit försenad på grund av komponentbrist och rådande pandemiomständigheter.
Fordonet är tillverkat av Terberg, ett holländskt företag som specialiserar sig på hamn- och terminalfordon. Prestandan på den nya andra generations eldragbilen är jämförbar med kapaciteten hos en traditionell dieseldriven motsvarighet.
En av de stora fördelarna med den nya el-dragbilen är, förutom miljö- och utsläpps aspekterna, en tystare och mer ergonomisk arbetsmiljö för hamnens stuveriarbetare, både för dem som arbetar i som utanför fordonet.
Elinfrastrukturen i form av snabbladdningsstationer, har installerats av ABB och är på plats i hamnen för att tillgodose elförsörjningen av de nya dragbilarna. Simulationer har gjorts på hur el-dragbilarna kommer att fungera i praktiken med laddningsmönster som naturligt följer personalens pauser.
De kommande dagarna ska berörd personal utbildas innan hamnens nytillskott kan rulla ut i produktion.
– Vi kommer att uppdatera våra säkerhetsrutiner i och med eldriften, jag ser även att det kommer ställas nya krav på truckteknikerna i omställningen till elfordon. Även den dagliga tillsynen av maskinerna måste anpassas för de nya dragbilarna, berättar Mats Lundqvist, tekniker på Helsingborgs Hamns truckverkstad.
Den nya eldragbilen kommer inom kort få sällskap av den andra dragbilen som hamnen hoppas få inom endast några veckor, sedan ytterligare två under året.