Joakim hinner inte tänka utan väljer att gå av vägen. Detsamma gör andra fordon bakom honom som ser trailern komma över vägbanan. Den enda som blir kvar på fel sida av vägen, är trailerekipaget.
– Jag har läst en artikel om hur ett utbildningsställe i östra Europa lärde ut att ”vad ni än gör, håll er på vägen” och det var verkligen vad föraren gjorde – till varje pris, säger Joakim.
Bakom honom kör hans son och den sedan avlidna kvinnan. Båda kör in i trailern som går på tvären över vägen. Vid kollisionen faller gods av trailern.
– Det var stora pappersrullar som, vad jag kunde se sedan, endast hade ett band per rulle. Lasten faller över min sons bil och han skadar knäna och har än idag men efter det, men det kvinnans familj drabbas av, de skulle gifta sig bara två veckor senare, kan inte beskrivas med ord, säger Joakim.
Kvinnan, en mor med tre barn där hemma, avlider alltså och föraren anhålls misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Någon dag senare släpps föraren och så småningom, trots polisens försök att få fallet till tingsrätten, läggs ärendet ner utan någon som helst påföljd för föraren.
– Var är likheten inför lagen här? Hade föraren dömts hade kvinnans familj dessutom fått mer hjälp och inte minst en form av upprättelse. Det ska inte vara möjligt att vålla någons död utan att det får följder – även om man inte är svensk, säger Joakim.
Joakim är tillsammans med tunga gruppens polis när de senare går igenom det utländska ekipaget som tagits till en verkstad i Växjö.
– I bakhuvudet minns jag att jag på olycksplatsen tittade på dragarens drivdäck, men i Växjö ser jag att drivdäcken är splitter nya, säger Joakim.
En annan sak var sättet trailern hade vikit sig på vid olyckan. Fungerade alla bromsarna? Joakim frågar polisen om det är några bromsproblem på fordonet
– De hade kontrollerat bromsarna, men att de hade en känsla av att det kan ha gjorts saker med fordonet innan polisen kom dit, säger Joakim som tror att man har velat dölja brister.
Joakim uppfattade genom sitt försäkringsbolag, att det till största delen handlade om att vare sig föraren eller åkeriet hade några försäkringar.
– Hade föraren fällts i tingsrätten, hade inte kvinnans och mitt försäkringsbolag kunnat täcka upp kostnaderna. Att stämma föraren blev således inte heller något bra initiativ, säger Joakim.
Kostnaderna som uppstod, fick alltså Joakims och den avlidna kvinnans försäkringsbolag hantera. Han kan inte bli av med känslan av att det bakom kulisserna fanns saker som inte skulle komma fram och att locket lades på.
Joakim pekar på att det finns ett systemfel i Sverige när brott kan begås utan påföljd för den som inte är svensk.
– Ekipage och förare utan tillräckliga försäkringar, dåliga däck, undermåliga bromsar och fordon, manipulerade färdskrivare och dubbla förarkort. Vi kan inte heller vara säkra på att alla utländska förare gått på det vi kallar för körskola. Att det går att köpa körkort och andra behörigheter är ingen nyhet. Hur var det med föraren i vår olycka? Vem ska drabbas nästa gång, undrar Joakim.
Han tycker att för att få köra i Sverige ska åkerier och förare ha tillräckliga försäkringar, inte minst bärgningsförsäkring. Hade så varit fallet i olyckan Joakim blev inblandad i, hade rätt försäkringsbolag fått ta kostnaderna.
– Det hade kanske även ökat möjligheterna att få upp ett ärende som detta i tingsrätten, säger Joakim.
Vilka val man gör och vilka beslut man fattar i den situation Joakim hamnade i, vet ingen förrän man själv upplever det. Joakim valde att gå av vägen, men än idag gnager tankarna.
– Om jag istället hade valt att fronta trailern, eller gjort något annorlunda, hade kvinnan överlevt då? Hade jag överlevt? De tankarna kommer alltid att följa mig, avrundar Joakim Flensby.