Under den senaste tiden har Daimler gjort klart att man ser grön vätgas och bränsleceller som grunden i att göra framtidens tunga fjärrtransporter CO2-neutrala.
Mercedes-Benz GenH2 som rullar på företagets testbanor sedan slutet av april, är en vidareutveckling av den konceptlastbil som visades så sent som förra året.
Fordonet får även ett batteri som laddas löpande av bränslecellen och som kan ge 500 extra hästkrafter vid behov.
Även om Mercedes-Benz GenH2 är lik märkets vanliga lastbil Actros, så är all teknik helt ny. Det betyder exempelvis att vibrationer kommer att uppträda på nya sätt och på nya delar av bilen. Det betyder att den måste genomgå lika många tester som om det var en helt ny lastbilsmodell.
Den färdiga lastbilen ska vara konstruerad för att klara 120 000 mils körning under 10 år och totalt 25 000 drifttimmar.
Tester på allmän väg ska börja senare i år och sedan vidtar kundtester enligt plan 2023. Målet är att lastbilen ska finnas på marknaden 2027.