Hans-Åke Oxelhöjd vill göra en större insats för samhällsförändringen. Foto: Privat. Hans-Åke Oxelhöjd vill göra en större insats för samhällsförändringen. Foto: Privat.

Nordanstigs kommun: ”Trafikverket måste ta sitt ansvar”

Nordanstigs kommun inför parkeringsböter för alla fordon i Gnarp, men sätter hårt mot hårt mot Trafikverket som de anser har ansvaret för infrastrukturen med parkeringsplatser för yrkestrafiken. Kommunen har, med hänvisning till kör- och vilotidsreglerna, protesterat mot Trafikverkets planer på att endast ha två rastplaster med tio mil emellan i kommunen.


Radio P4 Gävleborg publicerar en radioartikel om att Nordanstigs kommun i Gävleborg beslutat att bötfälla alla felparkeringar, däribland rastande lastbilschaufförer, i Gnarp. Problemen är omfattande på den aktuella parallellvägen. Vad vi erfar har det även varit handgemäng mellan boende och förare.

Hans-Åke Oxelhöjd är verksamhetschef på Tillväxt och service i Nordanstigs kommun och berättar att vägen det handlar om ligger i Gnarp och är en parallellväg till E4.
– Bebyggelsen finns mycket nära vägen och boende störs av kylaggregat och på vintern tomgångskörning när p-fickor inte plogas ordentligt för då ökar antalet lastbilar på parallellvägen, säger han till oss.
E4, som är gammal, ska om cirka tre år byggas om. Oxelhöjd ser att det finns ett fortsatt stort behov av parkering för tunga fordon, men han ser också flera problem i samband med ombyggnationen.

Idag finns det utmed E4:an flera långa p-fickor där lastbilarna trycker ihop sig.
– På min väg till arbetet från Sundsvall har jag räknat ihop så många som 50-talet lastbilar på dessa p-fickor på vägen till Harmånger, säger han.
Norr om kommungränsen finns en större parkeringsplats i Trafikverkets regi, men nästa större parkering Trafikverket har, ligger nästan 10 mil söderut.
– Det fungerar inte med hänsyn till kör- och vilotiderna att ha 10 mil mellan två möjliga rastplatser. När E4 byggs om kommer varenda en av de befintliga p-fickorna att försvinna liksom parallellvägen, säger han.

Initialt planerade Trafikverket att bygga en naturparkering med plats för många lastbilar, men Trafikverket ändrar inriktning och nöjer sig med sina två befintliga parkeringsplatser.
– Jag protesterade direkt och skrev ett brev till Trafikverket. Skärp till er! Yrkesförarna måste få vila någonstans. Jag sade att om ni vill ha tio mil emellan, bra, men då får ni inte bötfälla förare som tvingas köra längre för att kunna hitta en plats att ta sin lagstadgade vila på, säger han och tillägger att det naturligtvis inte är rimligt, men så ser det rent krasst ut för förarna.

Han ser att det blir kommunen som får ta hand om problemen som uppstår när p-fickorna försvinner och de kommer att få se lastbilar ståendes varhelst de kan finna en plats.
– I detaljplaneringen inför ombyggnationen finns en knutpunkt där det skulle kunna skapas en fin naturrastplats. Samtal hade kommit en bra bit med externa drivmedels- och matkedjor innan Trafikverket ändrade sig, säger han.

Nordanstig anser att Trafikverket äger problemet och löser de inte det, skjuter de problemet på andra.
– Biltema i Hudiksvall är en plats som säkerligen kommer att utnyttjas, men hur länge kommer de att tolerera att agera parkering åt lastbilar innan de sätter upp bommar, säger Oxelhöjd.

Det är inte näringslivets problem att lösa infrastrukturen med parkeringar, det ska Trafikverket göra. Det är ett samhällsproblem, fortsätter Oxelhöjd.
– Trafikverket föreslog att vi kunde få någon att starta en kommersiell parkering med olika faciliteter som vi kunde ta betalt för. Och ja, det kan vi, men åter, det är inte näringslivets problem, säger han, även om det är en intäktsmöjlighet.
Att starta en kommersiell parkering är inte heller enkelt och samtalet kommer in på problemen på Örebro Truckstop med droger, fylla, prostitution och allmän otrygghet, ett samtal han kommer att ta med sig vidare i diskussionerna, säger han.

Det uppstår inte sällan en konflikt mellan allmänheten som vill ha det lastbilarna transporterar, men helst ska lastbilarna inte synas. Frågan är vad som kommer att ske inför och sedan efter ombyggnationen av E4 förbi Gnarp.
– Vi är tydliga gentemot Trafikverket med att det här är deras problem. Det glädjer oss att media visar intresse för problemet med parkeringsplatser för den tunga yrkestrafiken. Fler artiklar kommer sannolikt att skrivas så att Trafikverket uppmärksammas på problematiken, för jag anser att de inte inser vidden av detta ännu, avrundar Hans-Åke Oxelhöjd.

Om artikeln

Publicerad: 2021-05-12 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: E4 Infrastruktur Lastbilsparkering Nordanstig Samhällsproblem Trafikverket