När de kör om för att ta ekipaget med sig in och då kommer upp vid sidan av trailern, ser de att tredje axeln på släpet beter sig märkligt på vänster sida. Daniel Ferm berättar att hjulet hela tiden ”studsade”. Han anar att föraren märkt att något är fel eftersom han kör något långsammare än vad ekipagen normalt gör på den sträckan.
När Daniel går första varvet runt ekipaget upptäcker han först enklare brister, men det studsande vänsterhjulet gör att ekipaget behöver genomgå en utökad kontroll och körs därför in över besiktningsgropen.
Bromsbeläggen på den tredje axeln som studsade, har på något sätt lossnat från oket och kilat sig fast och ligger och svarvar i fälgen. Det var anledningen till att den studsade. Ett tekniskt körförbud meddelas på plats.
– Att bromsbelägg lossnar på detta viset och fastnar såhär, har jag inte tidigare sett, säger Daniel.
Fälgen är mycket varm så han hade inte kommit så mycket längre innan det havererat, konstaterar Daniel Ferm som är glad över att de valde just detta ekipage. Ett fordon som havererar ute på en motorväg, innebär fara för de andra trafikanterna och såväl reparation som en eventuell bärgning blir också mer riskfyllda på grund av de höga hastigheterna som råder på vägen.
Ekipaget är verkligen internationellt med en dragbil från Litauen, ett släp från Uzbekistan och en förare från Kazakstan. Via föraren får man kontakt med åkeriet som informeras om situationen, att det är körförbud och att det måste åtgärdas på plats.
– Åkeriet hävdar att de inte kan få tag på någon som kan komma ut och reparera bromsarna på plats, men det kunde jag upplysa dem om att det inte stämmer, säger Daniel.
I väntan på reparation, klampas ekipaget över natten. Dagen efter kommer en servicebil från ett Helsingborgsföretag som reparerar bromsen och byter hjulet.
Bromsbeläggen har lossnat från oket och ligger och slipar på fälgen.