Nordin tar med sig fordonet in på kontrollplatsen och när han talar med föraren, berättar denne att han är på väg till Stockholm för att hämta gods. Förarens chef har en annan berättelse.
– Först säger han att föraren har tagit fel fordon. Sedan ändrar han det till att föraren är på väg till verkstaden med bilen, men eftersom vi stoppar bilen på E18 i riktning mot Stockholm och den aktuella verkstaden ligger på andra sidan av Västerås, köpte jag inte den förklaringen, säger Jonas Nordin.
När Nordin fortsätter undersöka fordonet, finner han att det rullat en bra bit över 2000 mil sedan körförbudet inträtt.
– När vi gör en flygande inspektion av fordonet, kunde vi se att skåpet satt löst. Med en hand kunde man vicka på hela skåpet så det lyfte nästan 1 decimeter från ramen och därmed blev det ett tekniskt körförbud och klampen plockades fram, säger Jonas Nordin.
Ett tekniskt körförbud kvarstår tills felet åtgärdas utan tidsbegränsning.
Nu kontaktas åter chefen och Nordin frågar hur mycket de använt lastbilen.
– Han svarar att det här var enda gången eftersom föraren råkat ta fel bil. Jag sade då till honom att ”nu ljuger du”. Jag ser ju att bilen har rullat över 2 000 mil sedan november. Ah, okej, fick jag till svar. Jag berättade sedan att lastbilen kommer att klampas på kontrollplatsen och att de måste fixa en bärgningsbil som kommer och hämtar den, säger Nordin.
Chefen säger att han ska lösa det under morgondagen och Nordin säger till honom att ordna med någon som hämtar föraren, vilket också görs per omgående.
När bilen som ska hämta föraren anländer, går det inte heller särskilt bra.
– Jag gör en slagning på den och det visar sig att den har en skatteskuld vilket gör att vi omhändertar registreringsskyltarna. Föraren får en lapp med sig om vad som skett och får köra fordonet kortaste vägen hem, säger Jonas Nordin.
Kontrollen visar även att bakgavellyften är obesiktad. I och med att den används av anställda i deras arbete, kontaktar Nordin Arbetsmiljöverket.
– De hade redan ett ärende på företaget från i höstas på just den bilen. En sanktionsavgift på 41 200 kronor har skrivits ut på företaget. De hade inte betalat än utan har hävdat att lastbilen redan är skrotad, vilket den uppenbarligen inte är. Hur det blir med sanktionsavgiften kommer troligtvis förvaltningsrätten få avgöra, säger Jonas Nordin.
Dagen efter ringer en bärgare och frågar om de kan komma och låsa upp fordonet.
– Kort därefter ringer han upp igen och säger att de inte ska bärga den då företaget tyckte att det var för dyrt med bärgning, men när de insåg att lastbilen skulle stå kvar klampad på kontrollplatsen ändrade de sig igen, säger Nordin.
Därmed blir fordonet bärgat och levererat till företagets lokaler i Västerås.
– Förhoppningsvis slutar de köra med bilen nu och gör så som de redan sagt till Arbetsmiljöverket – skrotar den, avrundar Jonas Nordin.
Vi kontaktar Arbetsmiljöverkets arbetsmiljöinspektör Adam Jansson som känner till ärendet. Han bekräftar att åkeriet ännu inte godkänt sanktionsavgiften om 41 200 kronor vilket innebär att ärendet är på väg till Förvaltningsrätten. Oavsett om de nekar att betala eller besiktigar lyften, kommer företaget att avkrävas den aktuella summan.
– Det är otäckt att en åkare sätter en förare i ett så dåligt fordon. Det handlar om förarens och medtrafikanternas säkerhet, säger han.
Adam Jansson säger att det finns väldigt mycket okunskap om vad som måste besiktigas och vilka tillstånd som krävs, inte minst bland lätta lastbilar, men även bland tunga fordon med särskild utrustning som återfinns bland annat på timmerbilar.
– Jag hade önskat att besiktningsorganen kunnat bidra med att påpeka för ägare av fordon med särskild utrustning att de ska se till att dessa är godkända, avrundar Adam Jansson.