Den 1 juni blir Västerås yrkestrafikgrupp med sin specialkompetens satta att bistå ordningspolisen i Köping för att göra mopedkontroller, något gruppen med råge har kompetens för. Gruppen beger sig till västra Mälardalen för att utföra sitt uppdrag. Under tiden kan yrkestrafiken passera utan att riskera bli ertappade med överträdelser – i alla fall till en början.
Utmed motorvägen på väg till Köping ser de ett svenskt ekipage ståendes på vägrenen. Man stannar och får veta att lasten som består av betongelement, har havererat och börjat förskjuta sig.
– Några trämellanlägg har dessutom ramlat av och orsakat skador på förbipasserande personbilar, berättar bilinspektör Roger Ogemar.
Eftersom inte tillräckligt med lastsäkringsutrustning finns på platsen, lotsas ekipaget till en säker plats för omlastning. Föraren rapporteras för vårdslöshet i trafik.
Väl framme i Köping påbörjas mopedkontrollerna, men under kvällen är antalet mopeder på rull minimalt varför gruppen börjar leta efter annat också. När de tar en sväng in på ett industriområde, ser de ett litauiskt dragbilsekipage och då ändrar gruppen omedelbart sin inriktning.
Kontrollen visar att ekipaget ska lossa i industriområdet dagen efter.
– När vi kontrollerar färdskrivaren ser vi att föraren har varit i Sverige under en tid som innefattar den ordinarie veckovilan och föraren säger att han har bott i hytten då, säger Roger Ogemar.
Tidigare var det böter på 4 000 kronor i de fall det gick att bevisa att en förare tagit den ordinarie veckovilan i hytten, men sedan 24 maj 2021, kan istället en sanktionsavgift på arbetsgivaransvar om 20 000 kronor utfärdas för denna överträdelse.
– När det gäller sanktionsavgifter ligger bevisbördan istället på arbetsgivaren som ska bevisa att han bekostat boende utanför fordonet åt föraren, förklarar Roger Ogemar.
Då varken föraren eller arbetsgivaren kan få fram pengarna under kvällen, klampas fordonet på onsdagen. Först på torsdag förmiddag ringer föraren och meddelar att han kan betala och när det gjorts, låstes klampen upp.
– Föraren sade då surmulet att han nog skulle sluta köra lastbil i Sverige, avrundar Roger Ogemar.
Ett svenskt ekipage med lastförskjutning leder till rapport för vårdslöshet i trafik.